Den første Citroën Jumpy blev lanceret i 1995. Siden er der produceret godt 600.000 styk. Men den nye Citroën Jumpy er en helt ny generation varebil, hvor Citroën – og trillingesøstrene fra Peugeot og Toyota for den sags skyld – kan tilbyde en løsning til alle former for brugere.
Den nye Jumpy er udviklet til at være det oplagte værktøj for professionelle brugere med fokus på effektiv drift, ergonomisk indretning, ukompliceret brug og høj sikkerhed. Den er bygget på den nye platform EMP2 og er forbedret på en lang række områder, både med hensyn til præstationer, komfort og sikkerhed og kan leveres med de allernyeste motorer og teknologier inden for assistentsystemer.
Modulplatform
Den markedsføres i tre længder (4,60, 4,95 og 5,30 meter). Udover længderne på 4,95 og 5,30 meter kommer den nye Jumpy også i en helt ny og kompakt udgave på kun 4,60 meter, som er ekstra velegnet til tæt bytrafik..
Konstruktionen dækker mange behov og er både funktionel, praktisk og ergonomisk. Den modulopbyggede platform EMP2 giver en nyttelast på op til 1.308 kg, 6,6 kubikmeter varerumsvolumen og en anhængervægt på op til 2,5 ton.
Kun højden er begrænset i forhold til de foregående generationer. De to korteste versioner er 1,90 meter høje for at lette tilkørslen til underjordiske parkeringsanlæg.
Fire meter varerum
En ny detalje – eller feature som det hedder på nydansk – er optionen Moduwork, hvor passagersædet kan foldes op mod skillevæggen ind til varerummet. Det giver et helt plant gulv og adgang til den store klap i skillevæggen, som øger lastlængden med 1,16 meter og gør det muligt at transportere genstande på op til fire meter. Hertil kommer, at kabinen kan bruges som kontor, idet den er udstyret med en praktisk skriveplade og beslag til PC og smartphone.
Den kan også leveres med håndfri betjening af eldrevne skydedøre i siden, hvilket er noget nyt i klassen og gør det nemmere at læsse og losse bilen, når man står med hænderne fulde.
Driftsbudgettet
En del af forbedringerne i kabinen består i en markant støjdæmpning og mulighed for assistentsystemer som blindvinkelalarm, opmærksomhedsalarm og Active Safety Brake. Her på altomvarebiler.dk hylder vi princippet om, at alle sikkerhedssystemer skal være standard. Specielt i biler, som brugerne ofte ikke har nogen indflydelse på indretningen af. Men systemerne findes til PSA-trillingerne, og det giver håb om, at vi ser dem som standard inden for overskuelig fremtid.
Lavt brændstofforbrug og lav udledning af CO2 fra de nye Euro 6-motorer er til gengæld standard. BlueHDi 120 S&S med 6-trins manuelt gear har et EU-mix på op til 18,9 km/liter og et CO2-udslip på blot 139 g/km. Driftsbudgettet er lavt takket være BlueHDi-motorerne på 1,6- og 2,0-liter af nyeste generation, hvor effekten går fra 95 hk og 210 Nm med 5-trins manuelt gear til 177 hk og 400 Nm med 6-trins aut.gear EAT6.
Det danske modelprogram
Det danske modelprogram findes i to udstyrsniveauer, N1 og N2, hvoraf N2 forventes at blive det mest solgte.
Standardudstyr i N2 omfatteraircondition, sædevarme, fuld varerumsadskillelse, dobbelt passagersæde med arbejdsbord, sammenklappeligt passagersæde med lastluge (Moduwork), ESP, fartpilot. Hertil kommer ‘ProffLine’ udstyr som parkeringssensor for og bag, bakkamera og blindvinkelalarm, syv tommer touch screen med MirrorLink / Car Play Bluetooth, tågeforlygter og tre 12 volt udtag.
Som et særligt introduktionstilbud tilbyder Citroën den nye Jumpy BlueHDi 120 L2N2 S&S ProffLINE som leasing med en førstegangsydelse på 9.995 kroner og en månedlig leasingafgift på 1.995 kroner.