Bodybuilder-centre bag Citan-specialiteter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Bodybuilder-centre bag Citan-specialiteter

Mercedes-Benz står bag bredt netværk af certificerede opbyggere af specialindrettede varianter af Citan, Vito og Sprinter

af Morten Dam
21. februar 2014
i Nyheder

Markedets udbud af varebiler er en bred vifte af muligheder både med hensyn til størrelse, ydelse, kapacitet, pris og modelvarianter. Hvad det sidste angår, er nogle modelprogrammer bredere end andre. Mercedes-Benz’s nye Citan 112 er et eksempel herpå, bl.a. på grund af specialindrettede biler fra Mercedes-Benz’ såkaldte bodybuilder-centre.
Udover at være konstrueret som en omkostningseffektiv distributionsbil med reduceret miljøbelastning takket være bl.a. BlueEfficiency-teknologi og Eco start-stop-system byder den på flere motorvarianter med gennemsnitlige ydelser på lige under 16,4 km/l og et CO2-udslip på 140 g/km. Det gør det muligt at klassificere f.eks. en Citan 112 mandskabsvogn med en C-mærkning og serviceintervaller på 30.000 km eller 24 måneder alt efter hvad der kommer først.

Certificeret net af specialopbyggere

Citan-serien tæller tre dieselmotorer på 1,5 liter og med ydelser på henholdsvis 75, 90 og 110 hk, hvortil kommer 112’eren med en 114 hk benzinmotor. Den mellemstore varebil produceres i tre længder med totalvægte fra 1,8 til 2,2 tons og i varianter fra en model med lukket varekasse til mandskabsvogne til registrering som varebiler eller personbiler.
Citan-seriens styrke beror desuden på en række andre mindre og større detaljer, f.eks. at den kan være udstyret med forøget frihøjde, ekstra beskyttelse af undervognen og ekstra kraftige dæk, træk og tag-rack ligesom varerummet kan leveres med trægulv, klædte sidepaneler og surringspunkter.
Men modelseriens væsentligste styrke er måske det netværk af såkaldte bodybuilder-centre, hvor Citan kan indrettes og udstyres præcist efter individuelle behov. Ligesom med de større Sprinter- og Vito-serier kan specialiserede opbyggere i samarbejde med fabrikken lave næsten en hvilken som helst variation over det standardiserede Citan-tema.

Flere end 300 variationer

Centrene til specialopbyggede Citan-modeller arbejder tæt sammen med Mercedes-Benz i Stutgart og kan på basis af teknologisk know-how fra selskabets egne specialister udføre de nødvendige opbygninger og indretninger, så bilerne kan opfyld Mercedes-Benz’ krav til certificering såvel som alle betingelser for at være dækket fuldt ud af Mercedes-Benz’ garanti- og reklamationsvilkår.
Websitet www.vanpartner.info giver et indtryk af de flere end 300 eksempler på specialopbygninger udført i samarbejde med omkring 90 uafhængige samarbejdspartnere, der laver inviduelle løsninger baseret på Sprinter, Vito og Citan. Konceptet med specialopbyggede og fabrikscertificerede varebiler har været under udvikling gennem det seneste år, og det har resulteret i alt fra biler til transport af gods eller passagerer; fra pallelast og ferskvarer til politi- og handicapbiler.

16 pct. specialindrettes

Mulighederne begrænses praktisk taget kun af fantasien. Hvad man ikke kan få fra fabrikkens samlebånd, kan med andre ord skaffes via netværket af specialicerede opbyggere. Omkring halvdelen af alle Sprintere og en fjerdedel af alle Vito-modeller leveret i Europa leveres via specialopbyggere. Tilsvarende gælder det for omkring 16 pct. af alle Citan-modeller.

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Ny Nissan Note nærmest ”grænseoverskridende“

Næste Artikel

Sådan byggede Ford den nye Transit Connect i 3D

Næste Artikel
Ved at starte med en digital skabelon er der sparet meget udviklingsarbejde på den nye Ford Transit Connect

Sådan byggede Ford den nye Transit Connect i 3D

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Bodybuilder-centre bag Citan-specialiteter

21. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering