Markedets udbud af varebiler er en bred vifte af muligheder både med hensyn til størrelse, ydelse, kapacitet, pris og modelvarianter. Hvad det sidste angår, er nogle modelprogrammer bredere end andre. Mercedes-Benz’s nye Citan 112 er et eksempel herpå, bl.a. på grund af specialindrettede biler fra Mercedes-Benz’ såkaldte bodybuilder-centre.
Udover at være konstrueret som en omkostningseffektiv distributionsbil med reduceret miljøbelastning takket være bl.a. BlueEfficiency-teknologi og Eco start-stop-system byder den på flere motorvarianter med gennemsnitlige ydelser på lige under 16,4 km/l og et CO2-udslip på 140 g/km. Det gør det muligt at klassificere f.eks. en Citan 112 mandskabsvogn med en C-mærkning og serviceintervaller på 30.000 km eller 24 måneder alt efter hvad der kommer først.
Certificeret net af specialopbyggere
Citan-serien tæller tre dieselmotorer på 1,5 liter og med ydelser på henholdsvis 75, 90 og 110 hk, hvortil kommer 112’eren med en 114 hk benzinmotor. Den mellemstore varebil produceres i tre længder med totalvægte fra 1,8 til 2,2 tons og i varianter fra en model med lukket varekasse til mandskabsvogne til registrering som varebiler eller personbiler.
Citan-seriens styrke beror desuden på en række andre mindre og større detaljer, f.eks. at den kan være udstyret med forøget frihøjde, ekstra beskyttelse af undervognen og ekstra kraftige dæk, træk og tag-rack ligesom varerummet kan leveres med trægulv, klædte sidepaneler og surringspunkter.
Men modelseriens væsentligste styrke er måske det netværk af såkaldte bodybuilder-centre, hvor Citan kan indrettes og udstyres præcist efter individuelle behov. Ligesom med de større Sprinter- og Vito-serier kan specialiserede opbyggere i samarbejde med fabrikken lave næsten en hvilken som helst variation over det standardiserede Citan-tema.
Flere end 300 variationer
Centrene til specialopbyggede Citan-modeller arbejder tæt sammen med Mercedes-Benz i Stutgart og kan på basis af teknologisk know-how fra selskabets egne specialister udføre de nødvendige opbygninger og indretninger, så bilerne kan opfyld Mercedes-Benz’ krav til certificering såvel som alle betingelser for at være dækket fuldt ud af Mercedes-Benz’ garanti- og reklamationsvilkår.
Websitet www.vanpartner.info giver et indtryk af de flere end 300 eksempler på specialopbygninger udført i samarbejde med omkring 90 uafhængige samarbejdspartnere, der laver inviduelle løsninger baseret på Sprinter, Vito og Citan. Konceptet med specialopbyggede og fabrikscertificerede varebiler har været under udvikling gennem det seneste år, og det har resulteret i alt fra biler til transport af gods eller passagerer; fra pallelast og ferskvarer til politi- og handicapbiler.
16 pct. specialindrettes
Mulighederne begrænses praktisk taget kun af fantasien. Hvad man ikke kan få fra fabrikkens samlebånd, kan med andre ord skaffes via netværket af specialicerede opbyggere. Omkring halvdelen af alle Sprintere og en fjerdedel af alle Vito-modeller leveret i Europa leveres via specialopbyggere. Tilsvarende gælder det for omkring 16 pct. af alle Citan-modeller.