Chrysler afviser krav om Jeep-indkaldelse | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Chrysler afviser krav om Jeep-indkaldelse

Det amerikanske institut NHTSA mener, at 2,7 millioner Jeep-modeller har brandfarlig fejl ved brændstofsystemet

af Morten Dam
7. juni 2013
i Nyheder

Chrysler og det amerikanske National Highway Traffic Safety Administration er på kollisionskurs i en sag om tilbagekaldelse af 2,7 mio. eksemplarer af SUV-modellerne Jeep Grand Cherokee og Jeep Liberty. NHTSA har krævet bilerne kaldt til kontrol for en mulig defekt i brændstofsystemet, men det har Chrysler afvist.
Spørgsmålet er så, om Chrysler ignorerer et rimeligt sikkerhedsmæssigt krav eller om NHTSA overreagerer.
Striden drejer sig om Grand Cherokee produceret i perioden 1993 til 2004 og Liberty produceret i perioden 2002-2007. NHTSA hævder, at der er fejl ved brændstofsystemet, som kan indebære en unødvendig risiko for brand i forbindelse med en eventuel kollisionsulykke.
Chrysler har siden september 2012 udvekslet data med NHTSA, og har afvist kravet om indkaldelse de mange biler, fordi selskabet er uenig i trafiksikkerhedsadministrationens konklusion.
NHTSA’s krav er efter Chryslers opfattelse baseret på en ufuldstændig analyse af de tekniske data, som ligger til grund af institutionens tekniske konklusion. Risikoen for brand betegner Chrysler som noget i retning af et tilfælde ved en million års bilkørsel.
Modsat mener NHTSA, at de omhandlede biler udgør en urimelig sikkerhedsrisiko, og vil fortsætte med at analysere situationen og presse Chrysler til at kalde bilerne til kontrol. NHTSA har bl.a. henvist til en række ulykker med brande og dødsfald.

Sagen er usædvanlig

Sagen er usædvanlig eftersom NHTSA har den fornødne autoritet til at forlange bilerne indkaldt til inspektion og fornøden reparation, så normalt ender kontroverser af den art med at bilproducenten bøjer sig for kravet om tilbagekaldelse for dels at minimere omkostningerne og dels undgå for dybe ridser i selskabets image.
Nu er der ikke tale om 50.000 eller 100.000 biler, men 2,7 mio. biler, så det handler om betydelige omkostninger, der med bilindustriens nuværende situation i almindelighed og Chryslers i særdeleshed, kan være tilstrækkelig grund til at selskabet har trukket bremsen.
Sagen har verseret siden NHTSA i september 2010 første gang satte spørgsmålstegn ved sikkerheden i Jeep Grand Cherokee. Sideløbende hermed verserer seks uafsluttede sager med krav om erstatning efter ulykkestilfælde med Jeep’s.
I skrivende stund har Chrysler en frist til den 18. juni til at besvare kravet fra NHTSA, men i en udtalelse har selskabet fastslået, at det vil give institutionen al den information, det måtte ønske, men at Chrysler ikke kan iværksætte tilbagekaldelse af biler for at få rettet en defekt, som efter bilproducentens opfattelse ikke eksisterer.
Samtidig har selskabet gjort gældende, at det ikke er afvisende for tilbagekaldelser af biler som sådan eftersom der inden for de seneste tre år har været tilbagekaldt biler i 52 tilfælde, hvoraf de 49 skete på Chryslers initiativ og de resterende på foranledning af NHTSA.

Tags: ChryslerJeep
Tidligere Artikel

Hyundai har leveret 15 brintbiler til København

Næste Artikel

VW Caddy og Amarok får halvvejs-makeup

Næste Artikel

VW Caddy og Amarok får halvvejs-makeup

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Chrysler afviser krav om Jeep-indkaldelse

7. juni 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering