Chevrolet Orlando er netop introduceret med 165 hestes dieselmotor, og samtidig har importøren spillet ud med en gulpladeudgave. En særdeles rummelig bilmodel til en yderst fornuftige pris på fra 180.000 kroner plus moms for LT udgaven, mens den topudstyrede LTZ kun koster 10.000 kroner mere.
Bilen har samme platform som Zafira fra Opel, der som Chevrolet er en del af General Motors koncernen. Faktisk var Orlando en første bil på den relativt nye platform.
Knap så skarp
Orlando er dog knap så skarp i sine køreegenskaber som Zafira – og brændstoføkonomien er også ringere end i den 165 hestes Zafira. Nu skal det så påpeges, at Orlando med dieselmotor kun kan fås med 165 hk og i forbindelse med et traditionelt automatgear.
14,5 km/l siger de officielle forbrugstal, hvor den tyske fætter ligger på 16,7 km/l med automatgear – og over 19 km/l med manuel 6 trins gearkasse. Man skal dog køre pænt for at holde 14,5 km/l i Orlando, og automatgearet lokker jo til sportslig kørsel på motorvejen. På motorvejen er lydniveauet også temmelig højt ved de 130 km/t – men er mere afdæmpet på landevejen.
Selv om Orlando virker blødere opsat i affjedringen, er køreegenskaberne gode – og med sit standard esp stabilitetssystem, er man dækket godt ind sikkerhedsmæssigt. Bilen har også de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten.
Masser af udstyr
På vejen har man det godt i Orlando – sæderne byder på god støtte og både rat og sæder kan højdejusteres. Der er varme i sæderne, klimaanlæg, sædevarme, baksensor, kopholdere, ratbetjent radio og speedpilot samt læderrat til at øge komforten – og et plus til Van udgaven er handskerumslåsen.
Varerummet er takket været bilens kantede form reel med et volumen på 1.55 kubikmeter (1,550 liter) og varevognslængde på næsten 1,7 meter. Gulvet er plant med lille indvendig læssekant.
Diesel frem for benzin
Læssehøjden er middel med 740 mm. 630 kg. laster den. Vi prøvede med halv nyttelast, og det havde den ikke problemer med. For kørsel med trailer kan vi oplyse, at Orlando må trække 1.500 kg. med bremser.
Vi har tidligere kørt i den 1,8 liters benzinudgave med manuelt gear, som jeg bestemt ikke kan anbefale i erhvervsmæssigt sammenhæng – ikke så smidig og alt for støjende for en benzinmotor at være.
Teknik: Chevrolet Orlando 2,0 VCDI LT Van:
Motor: 2,0 turbodiesel
Ydelse: 163 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 360 Nm v. 2.000 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Topfart 195 km/t.
Grøn ejerafgift 5.960 kr/år.
Forbrugssnit: 14,3 km/l
CO2 udslip: 182 g pr. km.
Energimærke D.
Læssehøjde: 740 mm.
Lasteevne: 630 kg.
Varerum: 1.553 liter.
Bagdør: 1.050 x 740 mm.
Gulvareal: 840 kvadratmeter.
Egenvægt/totalvægt: 1.659/2.291 kg.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 1.500 kg.
Vendediameter: 11,3 m.
Varerum: 1.650 x 1.050 x 740 mm.
Bremser: Vent. Skiver/skiver. esp, abs.
Pris ex moms: 179.995 kr.