Byg din gamle varebil om til hybrid | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
For eksempel den nye Sprinter fås nu med forhjulstræk og ville være oplagt til det eftermonterede system

For eksempel den nye Sprinter fås nu med forhjulstræk og ville være oplagt til det eftermonterede system

Byg din gamle varebil om til hybrid

Østrigske Magna har udviklet et system til eftermontering på varebiler, så gamle dieselhakkere kan køre elektrisk i for eksempel miljøzoner

af Thomas André
24. oktober 2018
i Nyheder, Opbygninger

Den østrigske teknologi-producent Magna præsenterede for nyligt et setup, der kan blive løsningen på varebilernes grønne trængsler i og omkring europas byer.

Det hedder etelligentDrive og består af en eldrevet bagaksel med tilhørende lithium-ion batteri, som reelt forvandler en traditionel varebil til en plugin hybrid.

Opgraderet til varebiler

Systemet er egentlig udviklet til personbiler, men Magna har opgraderet det til varebiler med en lidt mere heavy duty version.

Forudsætningen for at tilpasse et etelligentDrive i en eksisterende varebil er i princippet bare, at den er forhjulstrukket, så de to trækkende aksler kan fungere hver for sig.

Helt elektrisk

Batteriet skulle give ren elektrisk kørsel på op til 50 km. Det er sjovt nok den samme rækkevidde, der har eksisteret på stort set alle plugin hybrider siden Ruder Konge, men uanset rækkevidde, er systemet interessant.

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

Det kan både køre alene på elmotoren og i samarbejde med bilens dieselmotor, så den reelt fungerer som en almindelig hybrid.

340 hk

Elmotoren kan skaleres til effekter fra 50-250 kW (70-340 hk,), så man selv bestemmer, hvor hurtigt bilen skal køre og batteriet aflades.

Indbrud i varebiler eksploderer

Eneste ulempe ved systemet er, at den som nævnt er forbeholdt forhjulstrukne varebiler. Men Magna har andre muligheder til baghjulstrækkerne.

Også til baghjulstrækkere

Den østriske fabrikant har i forvejen en hel række modul-produkter i samme boldgade. For eksempel ligger der en Getrag gearkasse med indbygget elmotor på lageret.

Ved at skifte den eksisterende gearkasse på en baghjulstrukket varebil kan man få ægte hybriddrift på bagakslen alene og på den måde altså får mulighed for at køre grønt i byerne eller lidt længere på literen i det hele taget.

 

 

 

Tags: Lithium ionMagnaPlugin hybrid
Tidligere Artikel

Installatørers varebiler er jaget vildt blandt tyve

Næste Artikel

Tørre tæsk til årets varebil

Næste Artikel
Efter mødet med barrieren i fuld bredde. Foto EuroNcap

Tørre tæsk til årets varebil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
For eksempel den nye Sprinter fås nu med forhjulstræk og ville være oplagt til det eftermonterede system

Byg din gamle varebil om til hybrid

24. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering