Den østrigske teknologi-producent Magna præsenterede for nyligt et setup, der kan blive løsningen på varebilernes grønne trængsler i og omkring europas byer.
Det hedder etelligentDrive og består af en eldrevet bagaksel med tilhørende lithium-ion batteri, som reelt forvandler en traditionel varebil til en plugin hybrid.
Opgraderet til varebiler
Systemet er egentlig udviklet til personbiler, men Magna har opgraderet det til varebiler med en lidt mere heavy duty version.
Forudsætningen for at tilpasse et etelligentDrive i en eksisterende varebil er i princippet bare, at den er forhjulstrukket, så de to trækkende aksler kan fungere hver for sig.
Helt elektrisk
Batteriet skulle give ren elektrisk kørsel på op til 50 km. Det er sjovt nok den samme rækkevidde, der har eksisteret på stort set alle plugin hybrider siden Ruder Konge, men uanset rækkevidde, er systemet interessant.
Det kan både køre alene på elmotoren og i samarbejde med bilens dieselmotor, så den reelt fungerer som en almindelig hybrid.
340 hk
Elmotoren kan skaleres til effekter fra 50-250 kW (70-340 hk,), så man selv bestemmer, hvor hurtigt bilen skal køre og batteriet aflades.
Eneste ulempe ved systemet er, at den som nævnt er forbeholdt forhjulstrukne varebiler. Men Magna har andre muligheder til baghjulstrækkerne.
Også til baghjulstrækkere
Den østriske fabrikant har i forvejen en hel række modul-produkter i samme boldgade. For eksempel ligger der en Getrag gearkasse med indbygget elmotor på lageret.
Ved at skifte den eksisterende gearkasse på en baghjulstrukket varebil kan man få ægte hybriddrift på bagakslen alene og på den måde altså får mulighed for at køre grønt i byerne eller lidt længere på literen i det hele taget.