Hvilken af markedets nyeste varebiler er mon den bedste? Det spørgsmål kan kåringen af “Årets Varebil i Danmark 2017” måske give et svar på.
Kåringen arrangeres af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD), som udpeger en jury af motorjournalister. Den samles den 22. marts for at testkøre feltet af kandiderende biler.
Kåres på Transport 2017
Dagen efter offentliggøres vinderen i forbindelse med åbningen af messen “Transport 2017”, som finder sted i Messecenter Herning. Foreløbig er der tilmeldt 18 biler, og der er tale om både fabriksbyggede varebiler og såkaldt ombyggede varebiler, der er baseret på personbiler.
De fabriksbyggede varebiler er udviklet fra bunden som varebiler. Kandidaterne fordeler sig i tre størrelsesklasser med Dacia Dokker som den mindste, men også den billigste.
Stærkt trekløver
Næst i rækken står trekløveret Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota ProAce, der har stærke kort på hånden. Blandt andet ved at tilbyde en kombination af kompakte ydre mål og stor lasteevne.
I samme kategori står søstrene Nissan NV300 og Fiat Talento, der er nytilkomne modeller i et firkløver sammen med Renault Trafic og Opel Vivaro. De to sidstnævnte vandt i øvrigt titlen i 2015.
Sikkerhed vs. muskler
I den tunge 3,5-tons klasse kandiderer VW Crafter og Hyundai H350. Crafter byder ind med ny standard for sikkerhed i klassen, mens H350 bl.a. kan opvise en motor, der er mere muskuløs end mange konkurrenters.
Resten af feltet er en skønsom blanding af pickup’er og ombyggede personbiler i forskellige segmenter.
Ladbiler på række
Hele fire biler i kategorien 1-tons pickup’er er tilmeldt. Den nyeste er 8. generation af Toyota Hilux, mens en anden interessant deltager er Nissan Navara, der med nyt baghjulsophæng forsøger at nærme sig noget, der kunne minde om SUV-komfort.
Fiat deltager med sin første model nogensinde i denne klasse, nemlig Fullback, der er en Mitsubishi-klon. VW møder frem med Amarok, som disker op med tekniske lækkerier.
Ombyggede vans prøver lykken
Gennem 18 års kåringer af årets varebil har de ombyggede personbiler altid haft det svært i forhold til de fabriksbyggede biler. I år er der seks kandidater, som prøver lykken, og én af dem har faktisk vundet titlen før, nemlig den MPV-baserede Opel Zafira Flexivan, der vandt i 2000.
Den konkurrerende Renault Grand Scenic er også meldt til. Den gør opmærksom på sig selv med en SUV-agtig attitude i kombination med stor rummelighed.
Miljødukse med strøm
Når man ser bort fra SUV’en Opel Mokka, har resten af feltet elektricitet i drivlinien. Hatchbacken Hyundai Ioniq og dens teknologiske søster Kia Niro, som er en SUV, er koreanske bud på hybrider.
Niro er i størrelse positioneret lige under Sportage og har i modsætning til mange hybridbiler et skarpere fokus på praktisk brugsværdi.