Britisk selskab bag et hybrid-varebilkoncept | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Britisk selskab bag et hybrid-varebilkoncept

Prototypen Emerald t-001 er en plug-in hybridbil med dieselmotor og andre komponenter fra Ford, stor rækkevidde og ekstremt lavt CO2-udslip

af Morten Dam
20. februar 2013
i Nyheder

Er den mellemstore prototype Emerald t-001 svaret på drømmen om en effektiv, miljørigtig og økonomisk løsning til nærdistribution af varer og gods? Det mener det britiske selskab Emerald Automotive, der har planer om en serieproduktion i 2015 af en nyudviklet varebil baseret på hybridteknologi.
I de senere år har der været mange bud på optimale løsninger til transport og distribution med lette varebiler baseret på biobrændstof, hybridteknologi, gas eller elektricitet, men i et eller andet omfang har de alle ladet noget tilbage at ønske. Ikke mindst med hensyn til pålidelighed og driftsøkonomi.
Derfor er de heller ikke slået igennem som reelle alternativer til dieseldrevne varebiler. Med t-001 mener Emerald Automotive at have den optimale løsning til bl.a. post- og pakkedistribution og har med prototypen stillet skarpt på især flådeejere som postvæsen, kurertjenester og pakkepostvirksomheder som UPS, DHL og FedEx.

1.400 kilo nyttelast

Bag den delvis offentligt finansierede udvikling af Emerald t-001 står en en gruppe konstruktører, hvoraf nogle har arbejdet hos Lotus, McLaren, Tesla og Fisker. Bilen er baseret på et aluminiumchassis og et karrosseri delvist baseret på termoplastkomponenter. Der er tale om en baghjulstrukket hybridbil af plug-in typen med en 75 kw/100 hk elektromotor kombineret med en 68 hk TDCI dieselmotor på 1,4 liter som i Ford Fiesta Van og med affjedring, differentiale, bremser, styretøj, køler og varmesystem som i Ford Transit.
Foreløbig er der produceret to prototyper med varerum på 5,2 kubikmeter og plads til tre EU-paller. Totalvægten er 3050 kilo og nyttelasten er 1.400 kilo, hvilket matcher en kortakslet Ford Transit og lignende varebiler.

32 g/km CO2-udslip

Batteriet har kapacitet til 100 km og med en 28 liter stor tank bliver bilens samlede rækkevidde 650 kilometer. Bilens trækker fra 0 til 100 km/t på 12,0 sek. og topfarten er maksimeret til 128 km/t. Angiveligt kører t-001 med et et CO2-udslip på kun 32 g/km!
Emerald Automotive satser på at starte med en årlig produktion af 5.000 biler stigende til 10.000 biler et år eller to senere og op til 100.000 biler 10 år efter start af serieproduktion.
Eftersom målgruppen er flåedeejere er der ikke planer om etablering af et vidt forgrenet forhandlernet, ligesom der heller ikke for indeværende er planer om udvikling af varianter til persontransport, omend konceptet rummer mulighed for det.
Prisen? Den er foreløbig kalkuleret til mellem 270.000 og 275.000 kr.

Tidligere Artikel

Kom gratis ud af leasingklemmen

Næste Artikel

Volvo og Geely allerede igang med en ny V40

Næste Artikel

Volvo og Geely allerede igang med en ny V40

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Britisk selskab bag et hybrid-varebilkoncept

20. februar 2013

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering