Er den mellemstore prototype Emerald t-001 svaret på drømmen om en effektiv, miljørigtig og økonomisk løsning til nærdistribution af varer og gods? Det mener det britiske selskab Emerald Automotive, der har planer om en serieproduktion i 2015 af en nyudviklet varebil baseret på hybridteknologi.
I de senere år har der været mange bud på optimale løsninger til transport og distribution med lette varebiler baseret på biobrændstof, hybridteknologi, gas eller elektricitet, men i et eller andet omfang har de alle ladet noget tilbage at ønske. Ikke mindst med hensyn til pålidelighed og driftsøkonomi.
Derfor er de heller ikke slået igennem som reelle alternativer til dieseldrevne varebiler. Med t-001 mener Emerald Automotive at have den optimale løsning til bl.a. post- og pakkedistribution og har med prototypen stillet skarpt på især flådeejere som postvæsen, kurertjenester og pakkepostvirksomheder som UPS, DHL og FedEx.
1.400 kilo nyttelast
Bag den delvis offentligt finansierede udvikling af Emerald t-001 står en en gruppe konstruktører, hvoraf nogle har arbejdet hos Lotus, McLaren, Tesla og Fisker. Bilen er baseret på et aluminiumchassis og et karrosseri delvist baseret på termoplastkomponenter. Der er tale om en baghjulstrukket hybridbil af plug-in typen med en 75 kw/100 hk elektromotor kombineret med en 68 hk TDCI dieselmotor på 1,4 liter som i Ford Fiesta Van og med affjedring, differentiale, bremser, styretøj, køler og varmesystem som i Ford Transit.
Foreløbig er der produceret to prototyper med varerum på 5,2 kubikmeter og plads til tre EU-paller. Totalvægten er 3050 kilo og nyttelasten er 1.400 kilo, hvilket matcher en kortakslet Ford Transit og lignende varebiler.
32 g/km CO2-udslip
Batteriet har kapacitet til 100 km og med en 28 liter stor tank bliver bilens samlede rækkevidde 650 kilometer. Bilens trækker fra 0 til 100 km/t på 12,0 sek. og topfarten er maksimeret til 128 km/t. Angiveligt kører t-001 med et et CO2-udslip på kun 32 g/km!
Emerald Automotive satser på at starte med en årlig produktion af 5.000 biler stigende til 10.000 biler et år eller to senere og op til 100.000 biler 10 år efter start af serieproduktion.
Eftersom målgruppen er flåedeejere er der ikke planer om etablering af et vidt forgrenet forhandlernet, ligesom der heller ikke for indeværende er planer om udvikling af varianter til persontransport, omend konceptet rummer mulighed for det.
Prisen? Den er foreløbig kalkuleret til mellem 270.000 og 275.000 kr.