Bridgestone opfinder det punkterfri dæk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fælgen er den lille aluskive i midten, mens lammellerne står for affjedringen, og en skive slidbane for vejkontakten
Dækkene er klar, men i første omgang kun til cykler

Bridgestone opfinder det punkterfri dæk

Bridgestone lukker luften ud af det konventionelle dæk og introducerer det punktérfri dæk uden luft

af Thomas André
22. maj 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Det svarer lidt til at lukke vandet ud af havet for at kunne bygge skibet, der ikke kan synke. Bridgestone er i gang med at udvikle et dæk, der ikke kan punktere; fordi der ikke er luft i det.

Får projektet gang på jord, vil det betyde enden på reservehjul og donkraft i varerummet eller nødkit med skum og 12-volts pumpe.

Ældre end bilen

Egentlig er det punkterfri dæk ældre end bilen. Gummiringe uden luft kom længe får dækket med luftslange indeni. Luften blev fyldt i for at opnå den affjedrende effekt, men ulempen er, at de jo kan punktere.

Run flat dæk er ingen nyhed. Det er dæk med sider, som gør bilen i stand til at fortsætte for nedsat hastighed efter en punktering. Men det fjedrende dæk uden luft er en milepæl, dækbranchen har drømt om siden luftslangen blev opfundet.

Havet uden vand

Verdens største dækproducent, Bridgestone, arbejder på et miljøvenligt alternativ til konventionelle dæk.

Caddy med 500 HK

Gummidæk med luft har været praksis i mere end 100 år og afløste de massive dæk uden affjedring, som bestemt ikke var terrængående eller egnet til hurtig kørsel, hverken på trædecykel eller i automobil.

I fuld gang

Næste år lancerer Bridgestone så det luft-fri, punkterfri dæk til de tohjulede, men forskerne er i fuld gang med at forfine teknologien også til biler.

Dækket er bygget op af affjedrende plastikeger, en ramme af letmetal og har en slidbane af miljøvenligt gummi.

Længere på literen

Alle materialer er genanvendelige, og dækket er betydeligt lettere end konventionelle dæk. Det gør en kæmpe forskel for brændstofforbruget, fortæller teknisk chef hos Bridgestone Danmark Jesper Sørensen.

Batteribank afløser byggestrøm

  • Alle bilfabrikanter kæmper for at få brændstofforbruget ned, og en af de væsentligste metoder er at nedsætte bilens vægt. Derfor tæller hvert eneste gram i det regnskab.

Kun slidbanen

Også selve produktionen af dækket belaster miljøet mindre end de dæk, vi kender i dag, siger han.

  • Og formodentlig vil man kunne nøjes med at skifte slidbanen frem for hele dækket, når den er slidt op.

Cykler og golfbiler

I første omgang monteres den nye dæktype kun på specialudviklede cykler. Præcis hvornår de kommer i handlen til biler, kan Bridgestone ikke sige noget om endnu.

Udfordringerne ved de luft-fri dæk er, at de er svære at masseproducere, men forskerne hos Bridgestone er nu i gang med at knække koden. Den nye teknologi vil i begyndelsen blive afprøvet på golfbiler og andre små køretøjer.

 

Tags: BridgestoneNødkitPunkterfri dækreservehjulSlidbane
Tidligere Artikel

Ford udvider sit PHEV-projekt

Næste Artikel

Super Amarok klar til Danmark

Næste Artikel
Den første Amarok Aventura med V6 TDI rullede af båndet i går

Super Amarok klar til Danmark

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Fælgen er den lille aluskive i midten, mens lammellerne står for affjedringen, og en skive slidbane for vejkontakten

Bridgestone opfinder det punkterfri dæk

22. maj 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering