Bosch's opfindelse kan redde dieselmotoren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 11 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Med brug af kunstig intelligens hæver Bosch at kunne fjerne alle partikler fra forbrændingsmotorens udstødning

Bosch’s opfindelse kan redde dieselmotoren

Smart elektronik og kunstig intelligens kan reducere NOx'erne til en tiendedel af 2020-kravene. Historien er måske på vej til at gentage sig

af Jess Ulrik Verge
13. maj 2018
i Kommentar

I bilens barndom for over 100 år siden var der en fin lille palet af drivmidler: Damp, elektricitet, benzin og diesel. Af disse er diesel nok det mest succesrige drivmiddel op gennem historien.

Ganske vist fik diesel et ordentligt hak i tuden, da Volkswagen blev grebet i at snyde på vægten. Dieselmotorerne er siden blevet skældt godt ud, selv om de har æren for at drive hovedparten af vores land- og vandbaserede transportsektor.

Teknologisk fix fra Cadillac

El-drevne motorvogne var i slutningen af 1800-tallet ret så populære, fordi de kunne startes uden et håndsving. Skulle man have gang i en forbrændingsmotor dengang, skulle der lægges godt med kræfter i, og man risikerede, at håndsvinget gav et drabeligt bagslag.

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Men så opfandt Cadillac den elektriske selvstarter, hvilket ryddede den første sten af vejen for benzin- og dieselbilernes udbredelse. Det var også i disses favør, at en tankfuld fossilt brændstof havde en betydeligt højere energitæthed end det man kunne putte ind i et batteri på den tid.

Kineserne kan blive de første

Og sådan er det endnu. Batterierne er el-bilernes akilleshæl endnu i 2018. Men der forskes vedvarende i batteriteknologi, og måske har vi aldrig været tættere på at kunne løse denne gordiske knude end vi er i dag.

Måske er det kineserne, der først løser knuden og opfinder et let og billigt batteri med konkurrencedygtig kapacitet. Det er oplagt at skæve mod øst. Kinesernes oliekilder tørrer ud, og deres store byer lider under luftforureningen.

Økonomisk støttepolitik

Derfor vil kineserne have flere el-biler på vejene. Udviklingen hjælpes på vej af kinesiske lokalregeringer, der pumper offentlige midler ind i bilindustrien for at fremme udviklingen af el-biler. Og det virker måske, for Kina er i dag blevet verdens største marked for el-biler.

Ganske vist går mange af tilskuddene tabt på grund af snyderi, men håbet er, at støtte-ordningerne vil bære igennem, så Kina vil nå sit erklærede mål om at være uafhængig af olie i 2025.

Effektiv motivationsfaktor

Kineserne kan med deres kæmpemæssige subsidier sidde med en ganske effektiv motiverende faktor for udvikling af bedre batterier. Det vil kun tiden vise.

Dieselmotoren har en strålende fremtid

I den vestlige verdens markedsøkonomi er der også økonomiske motiver, der driver forskningen. Men her er motivet at blive den første til at sætte sig på markedet og score kassen.

Europa kan tabe terræn

Men i Europa går det tilsyneladende ikke så stærkt med forskningen som i Kina. Senest har EU-kommissionen været ude med en lille bekymring om, at Europæisk bilindustri kan tabe terræn, hvis ikke der satses stort her og nu på udvikling af batterier.

En af EU-kommisionens tommelskruer hedder emissions-krav. Med disse vil kommissionen sætte bilindustrien under pres. Og nu er navnkundige Bosch så kommet ind på banen med en ret så distraherende påstand.

Banebrydende forskning

Bosch hævder nemlig, at de med mere præcis styring af luft, brændstof og temperatur kan sænke NOx-udslippet fra en dieselmotor til under en tiendedel af det, der kræves fra 2020.

For ingeniørerne i den tyske virksomhed er der tale om intet mindre end banebrydende forskning inden for forbrændingsteknologi, og opdagelsen er kun nogle få måneder gammel.

Udnytter eksisterende teknologi

Der er ikke tale om nye komponenter eller ny teknologi, men om mere smart elektronik og bedre styring. Det er Bosch’s påstand, at teknologien er lige virkningsfuld om man træder hårdt på speederen eller om det køres i bagende sommer-temperaturer eller i knagende frost.

Virkningen er den samme: 1/10 af emissionskravet målt efter RDE-metoden (Real Driving Emissions).

Endnu mere at byde på

Hvis Bosch’s påstand viser sig sand, vil dieselmotoren kunne få sig en renæssance og gøre tjeneste i byernes miljøzoner – i det mindste indtil den dag, hvor man har opfundet et batteri, der kan klare det samme som en tankfuld diesel.

Men Bosch har faktisk endnu mere i posen. – Selv om vi allerede nu kan nå ned på en tiendedel af 2020-kravet, så har vi endnu ikke høstet dieselmotorens fulde udviklingspotentiale, hævder Volkmar Denner, der er CEO for Bosch.

Vil bruge kunstig intelligens

  • Vi arbejder nu på at udbygge vores teknologiske landvinding med kunstig intelligens. Med dette vil vi kunne reducere udledningen så meget, at vi kan få en forbrændingsmotor til ikke at udlede nogen forurenende partikler overhovedet. Det vil sige, at motoren kun udleder CO2, lyder det fra Denner.

Kampen mellem fossilt brændstof og el fortsætter måske i mange år endnu – ganske som i bilens barndom. Den gang vandt Cadillac med selvstarteren som et teknologisk fix. I dag kan det blive Bosch, der fører ICE-bilerne videre med “Artificial Intelligence.”

 

Tags: boschDieselmotorel-motorkunstig intelligens
Tidligere Artikel

Varebilssalget går frem igen

Næste Artikel

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

Næste Artikel
Chronopost er en af Frankrigs førende distrubutører af pakker op til 30 kg. Foto: Chronopost

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Med brug af kunstig intelligens hæver Bosch at kunne fjerne alle partikler fra forbrændingsmotorens udstødning

Bosch’s opfindelse kan redde dieselmotoren

13. maj 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering