I bilens barndom for over 100 år siden var der en fin lille palet af drivmidler: Damp, elektricitet, benzin og diesel. Af disse er diesel nok det mest succesrige drivmiddel op gennem historien.
Ganske vist fik diesel et ordentligt hak i tuden, da Volkswagen blev grebet i at snyde på vægten. Dieselmotorerne er siden blevet skældt godt ud, selv om de har æren for at drive hovedparten af vores land- og vandbaserede transportsektor.
Teknologisk fix fra Cadillac
El-drevne motorvogne var i slutningen af 1800-tallet ret så populære, fordi de kunne startes uden et håndsving. Skulle man have gang i en forbrændingsmotor dengang, skulle der lægges godt med kræfter i, og man risikerede, at håndsvinget gav et drabeligt bagslag.
Men så opfandt Cadillac den elektriske selvstarter, hvilket ryddede den første sten af vejen for benzin- og dieselbilernes udbredelse. Det var også i disses favør, at en tankfuld fossilt brændstof havde en betydeligt højere energitæthed end det man kunne putte ind i et batteri på den tid.
Kineserne kan blive de første
Og sådan er det endnu. Batterierne er el-bilernes akilleshæl endnu i 2018. Men der forskes vedvarende i batteriteknologi, og måske har vi aldrig været tættere på at kunne løse denne gordiske knude end vi er i dag.
Måske er det kineserne, der først løser knuden og opfinder et let og billigt batteri med konkurrencedygtig kapacitet. Det er oplagt at skæve mod øst. Kinesernes oliekilder tørrer ud, og deres store byer lider under luftforureningen.
Økonomisk støttepolitik
Derfor vil kineserne have flere el-biler på vejene. Udviklingen hjælpes på vej af kinesiske lokalregeringer, der pumper offentlige midler ind i bilindustrien for at fremme udviklingen af el-biler. Og det virker måske, for Kina er i dag blevet verdens største marked for el-biler.
Ganske vist går mange af tilskuddene tabt på grund af snyderi, men håbet er, at støtte-ordningerne vil bære igennem, så Kina vil nå sit erklærede mål om at være uafhængig af olie i 2025.
Effektiv motivationsfaktor
Kineserne kan med deres kæmpemæssige subsidier sidde med en ganske effektiv motiverende faktor for udvikling af bedre batterier. Det vil kun tiden vise.
I den vestlige verdens markedsøkonomi er der også økonomiske motiver, der driver forskningen. Men her er motivet at blive den første til at sætte sig på markedet og score kassen.
Europa kan tabe terræn
Men i Europa går det tilsyneladende ikke så stærkt med forskningen som i Kina. Senest har EU-kommissionen været ude med en lille bekymring om, at Europæisk bilindustri kan tabe terræn, hvis ikke der satses stort her og nu på udvikling af batterier.
En af EU-kommisionens tommelskruer hedder emissions-krav. Med disse vil kommissionen sætte bilindustrien under pres. Og nu er navnkundige Bosch så kommet ind på banen med en ret så distraherende påstand.
Banebrydende forskning
Bosch hævder nemlig, at de med mere præcis styring af luft, brændstof og temperatur kan sænke NOx-udslippet fra en dieselmotor til under en tiendedel af det, der kræves fra 2020.
For ingeniørerne i den tyske virksomhed er der tale om intet mindre end banebrydende forskning inden for forbrændingsteknologi, og opdagelsen er kun nogle få måneder gammel.
Udnytter eksisterende teknologi
Der er ikke tale om nye komponenter eller ny teknologi, men om mere smart elektronik og bedre styring. Det er Bosch’s påstand, at teknologien er lige virkningsfuld om man træder hårdt på speederen eller om det køres i bagende sommer-temperaturer eller i knagende frost.
Virkningen er den samme: 1/10 af emissionskravet målt efter RDE-metoden (Real Driving Emissions).
Endnu mere at byde på
Hvis Bosch’s påstand viser sig sand, vil dieselmotoren kunne få sig en renæssance og gøre tjeneste i byernes miljøzoner – i det mindste indtil den dag, hvor man har opfundet et batteri, der kan klare det samme som en tankfuld diesel.
Men Bosch har faktisk endnu mere i posen. – Selv om vi allerede nu kan nå ned på en tiendedel af 2020-kravet, så har vi endnu ikke høstet dieselmotorens fulde udviklingspotentiale, hævder Volkmar Denner, der er CEO for Bosch.
Vil bruge kunstig intelligens
- Vi arbejder nu på at udbygge vores teknologiske landvinding med kunstig intelligens. Med dette vil vi kunne reducere udledningen så meget, at vi kan få en forbrændingsmotor til ikke at udlede nogen forurenende partikler overhovedet. Det vil sige, at motoren kun udleder CO2, lyder det fra Denner.
Kampen mellem fossilt brændstof og el fortsætter måske i mange år endnu – ganske som i bilens barndom. Den gang vandt Cadillac med selvstarteren som et teknologisk fix. I dag kan det blive Bosch, der fører ICE-bilerne videre med “Artificial Intelligence.”