Kan du huske, hvor langt du kom på en liter diesel i 2004 – eller for den sags skyld i 1994? Har du nogen fornemmelse af, hvor meget eller lidt din bil i dag belaster miljøet i sammenligning med den bil, du kørte i for 10 eller 20 år siden? Forskellen er betydelig!
Ikke bare med hensyn til CO2-udslip eller ressourceforbrug, men også når det gælder driftsomkostninger. Forklaringen på dét er stadig forbedring af teknologien i det dieseldrevne forbrændingsprincip.
Sammenlignet med udslippet fra en dieselbil i 2004 er udslippet fra en dieselbil i dag angiveligt 21 pct. lavere på grund af en stadig mere raffineret teknologi og forbrændingsproces, hvilket underleverandører til bilindustrien har bidraget til – deriblandt Bosch-koncernen.
Først turboladerne
Ifølge en analyse foretaget af det engelske Society of Motor Manufacturers and Traders er forureningen fra nye dieselbiler i dag 21 pct. lavere end for 10 år siden og brændstofforbruget er reduceret med omkring 27 pct., hvilket har givet bilejerne en besparelse på op til godt 3.200 kr. årligt. Samtidigt er miljøbelastningen blevet reduceret med, hvad der svarer til 750.000 tons CO2 om året.
Et afgørende fremskridt i den løbende forbedring af bilmotorernes forbrændingsteknologi var den hastigt voksende anvendelse af turboladere tilbage i 80’erne.
Turboladerne effektiviserede forbrændingen og motorernes ydelse og reducerede miljøbelastningen i forhold til konventionelle sugemotorer med karburatorer. Eksempelvis var Audi 100 TDI blandt af de første biler, der blev udstyret med den turbodieselteknologi, som Bosch introducerede i slutningen af 80’erne.
Dernæst common-rail systemet
Det næste afgørende skridt var lanceringen af common-rail systemet, som Bosch og Fiat-gruppen udviklede og første gang anvendte i Alfa Romeo 156 2.4 JTD i 1997. Siden har Bosch bidraget til at skubbe til udviklingen af dieselteknologien med stadig højere og mere præcise indsprøjtningstryk i motorerne, så ydelsen i disse er blevet forbedret og miljøbelastningen reduceret med 15-20 pct.
Med introduktionen af start/stop-systemet i flere bilmodeller genoplivede Bosch i 2007 et princip, som Fiat allerede midt i 80’erne forsøgte sig med i ES-varianten af den Ritmo-baserede sedanmodel Regata – ES for Energy Saving.
Siden fulgte start/stop-systemet, som har vundet vid udbredelse i europæiske bilmodeller og kan reducere brændstofforbruget med op til 8,0 pct. og give en besparelse på det årlige brændstofbudget med knap 900 kr.
Fremad med hybrid-teknologi
I dag forskes og udvikles der som aldrig før i forbedring af forbrændingsteknologien med skelen til hybridteknologien perspektiver og muligheder. Et eksempel er samarbejdet med Peugeot i forbindelse med 3008 HYbrid4, der blev lanceret i 2011.
Med en reduktion af brændstofforbruget på op til 40 pct. og af CO2-udslippet til kun 99 g/km er bilindustrien godt på vej til at kunne opfylde emmissionskravet for nye biler om et maksimalt CO2-udslip på 95 g/km fra 2020.
25 års motorteknologiske milepæle
1989: Direkte dieselindsprøjtning med indsprøjtningstryk på 1.000 bar.
1997: Common-rail med indsprøjtningstryk på 1.350 bar.
1998: UIS-system med dyse og pumpe introduceres til personbilmotorer.
2001: Anden common-rail generation med indsprøjtningstryk på 1.600 bar.
2004: Common-rail med piezoelektriske dyser og 15-20 pct. effektforbedring.
2007: Bosch’ start-stop system, der sænker CO2-udslip med 5-8 pct.
2007: Common-rail system med indsprøjtningstryk på 2.000 bar.
2008: Bosch Denoxtronic rensning af udstødningsgas i dieseldrevne personbiler.
2011: Første Bosch diesel-hybrid sættes i produktion.
2013: Tredje common-rail generation med indsprøjtningstryk på 2.500 bar.
er der nogen der ved hvor jeg kan finde info om brændstof indsprøjtningstrykket på en citroen jumper 2,8(128hk) 2005 med bosch anlæg? og en 146 hk udgave.
mvh