Omdrejningspunktet i overborgmester Frank Jensens (S) valgudspil op til kommunalvalget er en gradvis skærpelse af adgangskravene til Københavns miljøzone for dieseldrevne køretøjer. Får han magt som han har agt, ryger bommen ned for nogle af dieselbilerne allerede i 2019.
En ret så kontroversiel del af udspillet handler om forbuddet mod nye dieseldrevne personbiler. Er bilen indregistreret senere end 1. januar 2019 er der adgang forbudt til byens miljøzone. Det har medført en del kritik, men Frank Jensen ønsker ikke at ramme dem, der allerede har købt en diesel-personbil.
Er varebilen 14 år eller ældre, falder hammeren
Varebilerne er også i skudlinjen. I udspillet hedder det, at varebiler i 2019 skal leve op til Euro 4-normen for at få adgang. For varebiler trådte Euro 4-normen i kraft i januar 2006. Så hvis køretøjet til den tid er 14 år eller ældre, er der indkørsel forbudt.
Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler
Adgangen skal i følge borgmesteren skærpes igen i 2023, hvor varebilerne skal opfylde Euro 5-normen fra september 2010. Altså igen kun adgang for dem, der er yngre end 14. I 2027 hedder indgangsbilletten Euro 6, og den trådte i kraft i september 2015.
Udspillet vil kræve politisk flertal og en lovændring
Kører man rundt i for eksempel en uopslidelig Toyota HiAce, så er der dog endnu ingen grund til at fortvivle. Skal Frank Jensens udspil blive til virkelighed, vil det kræve en lovændring og dermed et flertal i Folketinget.
Og den politiske modstand er der allerede. Dansk Folkepartis miljøordfører Pia Adelsteen kalder udspillet for tåbeligt. Til Politiken siger hun, at der er EU-regler, som regulerer den slags. – Derfor skal man ikke lægge noget til hinder for, at folk kan vælge frit, siger hun.
Forsker i luftforurening ønsker endnu strammere udspil
Udspillet møder også kritik uden for Christiansborg. Steffen Loft, der er forsker i luftforurening på Københavns Institut for Folkesundhed, kalder i Politiken udspillet for svagt. – Det kunne godt være mere restriktivt over for varebiler på diesel. Dels kunne man indføre begrænsningen tidligere end 2019, dels kunne man vælge en strengere norm, siger han.
Socialdemokratiet har endnu ikke diskuteret udspillet i folketingsgruppen, men partiets miljøordfører Christian Rabjerg Madsen er enig med borgmesteren i, at der bør ses på området.