Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
I 2019 bør der efter overborgmester Frank Jensens mening ikke være adgang til hovedstadens miljøzone for varebiler, der ikke lever op til minimum Euro 4. Foto: DMU

Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København

Overborgmester Frank Jensen åbner for flere detaljer i sit valgudspil om udfasning af dieseldrevne person- og varebiler i hovedstaden

af Jess Ulrik Verge
25. oktober 2017
i Miljø, Nyheder

Omdrejningspunktet i overborgmester Frank Jensens (S) valgudspil op til kommunalvalget er en gradvis skærpelse af adgangskravene til Københavns miljøzone for dieseldrevne køretøjer. Får han magt som han har agt, ryger bommen ned for nogle af dieselbilerne allerede i 2019.

En ret så kontroversiel del af udspillet handler om forbuddet mod nye dieseldrevne personbiler. Er bilen indregistreret senere end 1. januar 2019 er der adgang forbudt til byens miljøzone. Det har medført en del kritik, men Frank Jensen ønsker ikke at ramme dem, der allerede har købt en diesel-personbil.

Er varebilen 14 år eller ældre, falder hammeren

Varebilerne er også i skudlinjen. I udspillet hedder det, at varebiler i 2019 skal leve op til Euro 4-normen for at få adgang. For varebiler trådte Euro 4-normen i kraft i januar 2006. Så hvis køretøjet til den tid er 14 år eller ældre, er der indkørsel forbudt.

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

Adgangen skal i følge borgmesteren skærpes igen i 2023, hvor varebilerne skal opfylde Euro 5-normen fra september 2010. Altså igen kun adgang for dem, der er yngre end 14. I 2027 hedder indgangsbilletten Euro 6, og den trådte i kraft i september 2015.

Udspillet vil kræve politisk flertal og en lovændring

Kører man rundt i for eksempel en uopslidelig Toyota HiAce, så er der dog endnu ingen grund til at fortvivle. Skal Frank Jensens udspil blive til virkelighed, vil det kræve en lovændring og dermed et flertal i Folketinget.

Dieselbiler skal ud af København

Og den politiske modstand er der allerede. Dansk Folkepartis miljøordfører Pia Adelsteen kalder udspillet for tåbeligt. Til Politiken siger hun, at der er EU-regler, som regulerer den slags. – Derfor skal man ikke lægge noget til hinder for, at folk kan vælge frit, siger hun.

Forsker i luftforurening ønsker endnu strammere udspil

Udspillet møder også kritik uden for Christiansborg. Steffen Loft, der er forsker i luftforurening på Københavns Institut for Folkesundhed, kalder i Politiken udspillet for svagt. – Det kunne godt være mere restriktivt over for varebiler på diesel. Dels kunne man indføre begrænsningen tidligere end 2019, dels kunne man vælge en strengere norm, siger han.

Socialdemokratiet har endnu ikke diskuteret udspillet i folketingsgruppen, men partiets miljøordfører Christian Rabjerg Madsen er enig med borgmesteren i, at der bør ses på området.

Tags: dieselbilerDieselforbudFrank Jensenkommunalvalgmiljøpolitikmiljøzone
Tidligere Artikel

Seks indbrud i sin varebil på et halvt år

Næste Artikel

Razzia: Halvdelen af bilisterne kørte ulovligt

Næste Artikel

Razzia: Halvdelen af bilisterne kørte ulovligt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
I 2019 bør der efter overborgmester Frank Jensens mening ikke være adgang til hovedstadens miljøzone for varebiler, der ikke lever op til minimum Euro 4. Foto: DMU

Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København

25. oktober 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering