Bøder på vej til vognmænd og chauffører | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 21 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
DI Transport var med i arbejdsgruppen, som foreslår, at last- og varebiler må starte en time tidligere i byerne

DI Transport var med i arbejdsgruppen, som foreslår, at last- og varebiler må starte en time tidligere i byerne

Bøder på vej til vognmænd og chauffører

af Thomas Schiermacher Jensen
5. september 2019
i Baggrund, Nyheder, Trafikpolitik

Mange varebilschauffører og vognmænd er ikke klar over, at de kan få store bøder, hvis de ikke opfylder krav om uddannelse og tilladelser, der fulgte med den nye lov om varebiler.

Loven indebærer, at chauffører og vognmænd skal tage en kortere varebilschaufføruddannelse hvert femte år for lovligt at måtte køre varevogn, og at vognmænd skal registrere og have udstedt varebilstilladelser til den enkelte varevogn. Det skriver varebiluddannelse.dk i en pressemeddelelse.

På grund af lange ekspeditionstider hos Færdselsstyrelsen og for sent indsendte ansøgninger har Politiet indtil nu blot vejledt om den nye lov, men d. 1. oktober begynder Politiet at give bøder på op til 35.000 kr. ved manglende uddannelsesbevis eller tilladelse.

”Det er jo helt vildt”

En af de vognmænd, der ikke kendte til de økonomiske konsekvenser af et manglende bevis eller tilladelse, er Adam Alsubeihi, der er selvstændig vognmand og chauffør.  Han har netop været på chaufførkursus for at få sit varebilschaufføruddannelsesbevis.

Volkswagen klar med ny Transporter 6.1

”Jeg anede intet om konsekvenserne af ikke at opfylde de nye krav. Det står ingen steder. Jeg fik det først at vide på kurset”, fortæller Adam, der især blev overrasket over bødernes størrelse.

”Det er jo helt vildt, at du kan få en bøde på 35.000 kr., hvis du som vognmand kører uden varebilstilladelse”.

Adam synes generelt, at det har været svært at finde information om den nye lov og dens betydning. En kunde fortalte ham ved et tilfælde om uddannelseskravene, der fulgte med loven.

”Det er ret indviklet at finde svar på, hvad den nye lov helt præcis betyder, synes jeg”

Stor vejledningsopgave

På uddannelsescentret UCplus, der blandt andet udbyder uddannelserne til varebilchauffører, er man overraskede over, hvor massiv vejledningsopgaven har været i kølvandet på den nye lov

Mitsubishi opruster – Pajero Sport får facelift

”Vi bruger rigtig meget tid på at vejlede vognmænd og chauffører. Mange af de chauffører og vognmænd, vi har i telefonen og på kursus, er usikre på, hvad der gælder for dem, og de bliver overraskede over den økonomiske konsekvens af ikke at kunne fremvise de rette beviser eller tilladelser, fortæller direktør Jakob Thykier, fra UCplus.

”I den kommende tid udbyder vi ekstra kurser, for at kunne få så mange chauffører som muligt på uddannelse inden skæringsdatoen”

Kort om den nye lov

  • Den nye lov for varebiler blev vedtaget sidste sommer for at sikre mere ordnede forhold i branchen.
  • Loven betyder at chauffører og vognmænd skal gennemføre en kortere uddannelse hvert femte år for lovligt at måtte køre med varer, der vejer mere end 11 kg. i varebil og godskørslen sker for fremmed regning.
  • Vognmanden skal ansøge, omregistrere og have udstedt varebilstilladelser til den enkelte varevogn og knytte varebilens registreringsnummer til varebilstilladelsesnummeret på virk.dk
  • Manglende uddannelse eller tilladelser udløser bøder på 8.000 – 35.000 kr. til vognmanden og op til 4.000 kr. for chaufføren
  • Loven trådte i kraft d. 1. juli, men Politiet har i perioden fra 1. juli til 30. september udelukkende vejledt om de nye regler og opfordret til at få varebilstilladelser, registreringer og varebilsuddannelsesbeviser på plads.
  • Politiet har oplyst, at de fra d. 1. oktober begynder at give bøder ved manglende tilladelser og beviser.
  • Politiet har indkøbt kalibreret og godkendte vægte med henblik på at kontrollere, at stykgodsets vægt ikke overstiger 11kg. Kontrollen starter efter 1. oktober 2019
Cykelvarebiler i Københavns gader til efteråret

Tags: Vognmandstilladelse
Tidligere Artikel

Cykelvarebiler i Københavns gader til efteråret

Næste Artikel

Danske Mountain Top åbner fabrik i Thailand

Næste Artikel

Danske Mountain Top åbner fabrik i Thailand

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
DI Transport var med i arbejdsgruppen, som foreslår, at last- og varebiler må starte en time tidligere i byerne

Bøder på vej til vognmænd og chauffører

5. september 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering