Verden er ved at vælte i München. Bysbarnet BMW planlægger at lancere 10 modeller med forhjulstræk inden for de nærmeste år, en sensation i nyere BMW historie. Er der noget bilmærke, der har sværget troskab til baghjulstræk er det BMW, det bayerske nobelmærke. Tidshorisonten for opfyldelsen af planen kunne være 2020.
Den første 2-serie Active Tourer er på gaden til september og midt i 2015 står den næste, X1 SUV, hos forhandlerne. Den tredje model X2 SUV, er også klar i 2015.
Fleksibilitet og kortere tid til markedet
Næste generation BMW X1 bygger på samme UKL1 arkitektektur, der er modulopbygget og skalérbar i både akselafstand og sporvidde. Det giver stor fleksibilitet og frihed til ingeniørerne foruden kortere tid til markedet, der er så vigtigt i et stærkt konkurrencepræget marked
X1 er planlagt som en 5-dørs SUV med plads til fem passagerer. En længere taglinje end den aktuelle X1 og en stejlere hæk giver den kommende X1 lidt mere stationcar præg og dermed øget rummelighed om end bilen ifølge BMW er lidt mindre end den nuværende.
BMW går nye veje med form og teknik
Come-back for Kia Sorento i 2015
Der er forlydender om en længere version med en tredje sæderække og et større udhæng over bagakslen, en model dedikeret til USA, Kina og Rusland fremfor Europa.
Den fleksible arkitektur kommer til udtryk i en X2 SUV, der bliver rival til Audi Q3 og Mercedes GLA. X2 er en 3-dørs 4-sædet SUV med lidt coupéagtige linjer med en afsmitning fra X6 SUV.
Det vil næppe overraske om X1 også blive tilbudt i en xDrive med firehjulstræk, lige som i 225i og 225d Active Tourer.
MINI har også glæde af fælles teknik
Den altid forhjulstrukne MINI, som BMW ejer, får også glæde af det nye chassis, idet næste generation MINI Countryman og Clubman får teknik fra München.
At motoren ligger øst-vest (på tværs) er ikke noget nyt, snarere at den også gør det i BMW-fætrene. Hele det tekniske udformning med hjulophæng og affjedring er overført, om så det er det elektriske system og de elektroniske styringskomponenter er de fra 2-serien
Flere turboladede tre- og firecylindrede direkte indsprøjtede motorer enten til benzin eller diesel er planlagt. Basis benzinmotoren er en 1,5 liter 3-cylindret til den forhjulstrukne X1 sDrive 18i og topmotoren er en 2,0 med fire cylindre til den firehjulstrukne X1 xDrive 25i.