Nu er det officielt. Topbossen Norbert Reithofer har selv sagt det. BMW har besluttet at sætte en X7 i produktion. Den vil dog næppe være klar til serieproduktion før omkring 2018.
Samtidigt investeres godt 5,4 mia kroner i udvidelse af selskabets nordamerikanske Spartanburg-fabrik i South Carolina, der står for produktion af modellerne X3, X5 M og X6 M samt den nye X4-model. Den forventes også at skulle producere en kommende plug-in hybrid-version af X5-modellen.
1.100 BMW’er dagligt
Med den nævnte investering forøges Spartanburg-fabrikkens produktionskapacitet med 50 procent – fra 300.000 til omkring 450.000 biler om året.
Fabrikken har i de seneste 20 år haft en væsentlig betydning for BMW’s position i det nordamerikanske marked og er samtidigt et vigtigt element af BMW’s globale aktiviteter. Omkring 70 procent af produktionen i Spartanburg eksporteres til andre markeder.
BMW har siden 1994 produceret flere end 2,6 millioner biler i Spartanburg, som med den forestående udvidelse af aktiviteterne vil beskæftige 8.800 ansatte og producere omkring 1.100 biler dagligt.
Bliver en ægte BMW
Ved offentliggørelsen af den planlagte udvidelse af Spartanburg-komplekset afslørede Norbert Reithofer, at han omsider kunne imødekomme efterspørgslen på en BMW-model større end X5, eftersom koncernledelsen har besluttet at udvikle den meget omtalte X7-model til serieproduktion. Han lovede ved samme lejlighed, at det bliver en ægte BMW med alt, hvad det indebærer.
V8-motorer
Efter lang tids rygter og snik-snak er det nu officielt, at der kommer en X7-serie, en stor crossover-model med mulighed for indretning til syv passagerer i tre sæderækker og med 6-cylindrede rækkemotorer og V8-maskiner ligesom i X5- og X6-modellerne.
BMW forventes i løbet af det næste år til halvandet at øge anvendelsen af materialer som aluminium og karbonfiber, hvilket kan medføre, at den kommende X7 kommer til at veje nogenlunde som den nuværende X5.
Måske også en Rolls-Royce SUV
Når den kommende X7 karakteriseres som en crossover-model, er det fordi, den forventes baseret på platformen fra den nye 7-serie, der også forventes anvendt til en ny Rolls-Royce Ghost. Den nye 7-serie forventes lanceret i løbet af 2015.
Det åbner samtidigt mulighed for at anvende den grundlæggende arkitektur til en SUV i modelprogrammet hos det BMW-ejede Rolls-Royce. Hvorfor så det? Fordi markedet for luksusbiler kræver det.
Luksus-SUV
SUV-betonede modeller er trendy, og med stærke konkurrenter som Cadillac, Range Rover, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Lexus, Infinity, Mercedes-Benz og sågar Aston Martin, kan BMW godt bruge en ekstra luksuriøs SUV som alternativ til X-modellerne med det blå-hvide propel-emblem.
Læs mere om BMW’s X-modeller her
Men foreløbig gælder det udviklingen og produktionen af den hidtil største model i BMW’s SUV-program – den nye X7’er.