Med den nye Active Tourer 218i, 218d og 225i og 225d betræder BMW jomfrueligt land. Forhjulstræk og en ny motorfamilie i et karrosseri i en ny stil midt imellem stationcar og SUV er ikke set før fra den sydtyske bilfabrikant af små og store luksusbiler.
BMW har altid holdt fast i baghjulstræk og har ingen erfaring med forhjulstræk – i en BMW altså, men kan trække på erfaringer fra MINI. Grundlaget er et nykonstrueret chassis med MacPherson forhjulsophæng og en multiled bagaksel.
Traditionen sætter alligevel sit præg på den nye Active Tourer, idet BMNW har udviklet to chassiser, en udgave til baghjulstræk og firehjulstræk og en til forhjulstræk og firehjulstræk. Det er der stil over eller også hedder det seler og livrem.
Topmodellen
Den kompakte 2.serie Active Tourer placerer sig i VW Golf klassen med en længde på 434 cm, bredde på 180 cm og en højde på 155,5 cm til en ret lang akselafstand på 267 cm.
Transmissionen er en 6-trins manuel gearkasse i 218i og 218d. Topmodellen 225i får en 8-trins automatisk gearkasse, såvel til det tyske og nordamerikanske marked som det danske.
Maksimal fleksibilitet og funktion
Et fleksibelt bagagerum med en kapacitet, der kan øges fra 468 til 1.510 liter, og splitbagsæde med 40/20/40-deling som standardudstyr, er eksempler på modellens store anvendelighed både som hvidplade bil til børnefamilien og som kommende varebil uden plads til andet varer eller maser af bagage i udgaven med papegøjeplader,
Bagsædets længdeindstilling gør det muligt at variere ben- og bagagerumspladsen efter behov. Den store, brede bagklap giver nem adgang til bagagerummet, og som ekstraudstyr er der mulighed for at vælge automatisk åbning og lukning af bagklappen via trykknapbetjening eller en funktion, som gør det muligt at åbne og lukke bagklappen ved blot at lave en hurtig bevægelse med foden under bagkofangeren.
Intelligent motorteknologi
Motorfamilien er et kapitel for sig idet den bygger på modulprincippet. Ydermere den nye motorfamilie konstrueret til at være monteret på tværs i motorrummet, en første for BMW.
En enkelt cylinder har en slagvolumen på 500 ccm, der bliver ganget op i antal til en 3-cylindret motor som i 218i eller 4-cylindret i 218d og 225i. Boringerne har samme individuel afstand og motorene deler en stor mængde tekniske dele. Det er teknisk ekspertise par excellence og gør det muligt at bygge motorerne på samme bånd uanset antal cylindre.
Rækkesekser
Teknisk er motorerne fra øverste hylde med direkte indsprøjtning og både kompressor og turbolader. Kompressoren er mekanisk drevet og virker i det nederste omdrejningsregister for at give den lille motor bundtræk og turboen virker i det øverste register, hvor kompressoren er koblet fra.
En 6-cylindret variant er på tale. Den kunne optræde i en 235i M-version, for der er annonceret en M-udgave i slutningen af 2014. Indtil da må M-interesserede BMW affacinados ”nøjes” med en 225i M-pakke og 230 hk.
Friske ydelser fra små motorer
Motoren i 218i yder 136 hk, hvor motoren i 218d har fire cylindre og en ydelse på 150 hk. Drejningsmomentet er på 330 Nm. Topmodellen 225i har også en 2-liter firecylindret motor med en ydelse på 231 hk og har en 8-trins automatisk gearkasse som standard.
Selv om der ikke er dynamisk køreindtryk til rådighed er der næppe tvivl om at 2-serie Active Tourer lever op til den vanlige BMW standard for køreegenskaber. Styretøjet er elektromekanisk, en teknologi BMW nu har fået fod på, og styrepræcision og agilitet er en del af BMW’s DNA.
Udstyret er næsten flot
Det samlede standardudstyrsniveau er ikke vildt imponerende set i forhold til konkurrende mærker, selv i klassen under målt med den noble målepind. Men for BMW er det et lille stykke længere ud af den nye vej. Der skal dog en ”advance pakke” til 12.900 kr oven i for at være on par.
Den 3-cylindrede 1,5-liter motor med 136 hk får sin ilddåb i BMW 218i Active Tourer. Brændstoføkonomien er ved blandet kørsel 20,4 km/liter og CO2-udledningen 115 g/km. Den accelererer fra 0-100 km/t på 9,2 sekunder.
Prisen er 369.000 kr. Med Advantage-pakke: kr. 380.900 kr.
BMW 218d Active Tourer er udstyret med en 4-cylindret 2,0 liter dieselmotor med 150 hk og et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm. Brændstoføkonomien ved blandet kørsel er 24,4 km/liter og CO2-udledningen 109 g/km. 0 til 100 km/t klares på 8,9 sekunder og tophastigheden er på 208 km/t.
Pris 423.000 kr. Med Advantage-pakke er prisen 434.900 kr.
Advantage
Den kraftigste modelvariant bliver indtil videre BMW 225i Active Tourer Advantage. Den har en 4-cylindret motor med 231 hk, en tophastighed på 240 km/t og en accelerationsevne fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder. Brændstoføkonomien ved blandet kørsel ligger på 17,2 km/liter og CO2-udledningen er 135 g/km.
Pris 537.900 kr. I denne top of the pops model er 8-trins automatgear og Advantage-pakke standard. Senene kommer den også som xDrive med firehjulstræk.
På gule plader vil prisen sandsynligvis starte ved 234.500 kr. og på papegøjepladder med moms inkluderet kunne og den reducerede registreringsafgift resultere i en pris lige under 300.000 kr.
BMW 2-serie bliver introduceret i 27. september
Læs mere om BMW 2 Active Tourer
Dansk standardudstyr på BMW 2-serie Active Tourer:
16,5 cm skærm og Bluetooth
Armlæn foran
Cd-afspiller
Velourmåtter
16” letmetalfælge
Sportslæderrat
Sædevarme
Tågelygter
Regnsensor
Opvarmelige sidespejle
Opbevaringspakke
Collition warning + Break assist
Advantage-pakke:
Multifunktionsrat
Fartpilot
Parkeringssensor bag
2-zones klimaautomatik
Andre udstyrsoverbygninger:
Sport Line: 21.941 kr.
Luxury Line: 46.076 kr.
M-Sport Line kommer til november