Krise? Måske er al den krisesnak en smule overdrevet. Familien Danmark køber i alle tilfælde biler som aldrig før. I 2013 blev det til 210.516 nye biler, heraf 182.198 personbiler svarende til 6,7 pct. flere end i 2012. I fjor købte vi flere biler end i de to foregående år med rekordsalg. Så helt galt kan det næppe være i Danmark.
Godt 24.000 varebiler
Når det gælder varebiler op til 3,5 tons blev der tilsammen solgt 24.009 biler, heraf 4.861 i klassementet op til 2,0 tons. Derimod er salget af campere blevet grundigt stranguleret af det afgiftspolitiske kvælergreb. Kun 112 eksemplarer blev det til i 2013 og med Fiat Ducato og Chausson og VW California som de absolutte topsælgere.
De mest populære
Går man i dybden med tallene for varebilsalget klassementet op til 2,0 tons tegner det følgende magtfordeling med VW Golf som den mest populære blandt modeller, som er solgt i flere end 200 eksemplarer: VW Golf 421, Ford C-Max 359, VW Polo 293 og Toyota Yaris 293, Mercedes-Benz Citan 265, Peugeot Bipper 254 og Nissan NV200 203. I klassementet op til 3,5 tons endte stillingen med Ford Transit som suveræn bestseller blandt modeller solgt i 500 eksemplarer eller flere således: Ford Transit 2.139, VW Transporter 1,538, Mercedes-Benz Sprinter 1.146, VW Caddy 914, Mercedes-Benz Vito 908, Fiat Ducato 891, Opel Movano 874, Renault Trafic 845, Iveco Daily 730, Renault Master 578, Citroën Jumper 522 og Nissan Primastar 525.
Nu har det toppet
– 2013 har været et endog meget imponerende år for salget af personbiler. Stort set hele året igennem har markedet været over niveauet fra 2012, der vel og mærke også var rekordår. Vi ser i det hele taget et bilmarked og et forbrugsmønster, der er forandret markant i forhold til for få år siden. Vægten ligger fortsat på de mindre og forholdsvis billige biler, men de seneste tal tyder på, at kunderne til biler i mellem klassen nu vender tilbage i lidt større tal. De flotte salgstal understreger, at der i disse år sker en fornyelse af bilparken til gavn for miljø og trafiksikkerhed, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen.
Han forventer ganske vist et højt nyvognssalg også i 2014, men dog ikke endnu et år med salgsrekord, blot et salg på niveau med slutresultatet i 2013.
Moderat vækst
– Varebilssalget har udviklet sig helt som forventet. Vi havde forudset et marked på niveau med 2012 og det må man sige har været endog meget præcist, tilføjer Bent Mikkelsen, som forventer et varebilsalg på nogenlunde samme niveau fremover. – Kommer der for alvor gang i bl.a. byggeriet, kan det dog bidrage til en moderat vækst, tilføjer han.