Sidste år blev der i
årets første to måneder solgt 37.200 nye biler i Danmark. I år er salgtallene endnu
højere i januar og februar, hvor der er solgt ikke mindre end 39.961 nye biler.
Der er travlt ude hos landets bilforhandlere. Kommer du på det forkerte tidspunkt om søndagen risikerer du at komme til at stå i kø, for sælgerne har travlt med at sende folk ud på prøvekørsel og udfærdige slutsedler.
Tendensen gælder også, hvis du skal købe varevogn. Salgstallet bare stiger og stiger. I januar og februar sidste år kørte der 5.018 nye indregistrerede varevogne ud af forhandlernes indkørsler. Et imponerende tal, men alligevel blev det overgået i samme måneder af 2019. Her rullede ikke mindre end 5.318 varevogne ud på de danske veje.
Ford styrer varevognssalget
På gule plader er sagen den samme. Flere biler bliver solgt, men her er det ikke VW, der ligger øverst, men konkurrenterne fra Ford. Sidste år solgte Ford i alt 7.615 uf af i alt 33.860 solgte varebiler i Danmark. Det svarer til en markedsandel på hele 22,5 procent og især Ford Transit har solgt i store tal på gule plader.
På 2. pladsen ligger Volkswagen med 4.710 solgte varevogne og en markedsandel på 13,9 procent. Her er det Transporter, der udgør broderparten, men også Crafter, der bliver til i samarbejde med Mercedes-Benz, er rullet ud på de danske veje i store antal.
Renault indtager 3. pladsen i varevognssalget for 2018 med 4.023 solgte biler. Renaults mest populærer arbejdsbiler er Traffic og Master. Renaults modelprogram på gule plader spænder helt fra den lille Clio op til den store Master.
I de første to måneder af 2019 har Ford holdt fast i samme markedsandel, altså de 22,5 procent og samlet 657 solgte biler.
På salgshitlistens 2. plads ligger Volkswagen stadig og tyskerne har fået 364 biler ud af salgslokalerne – det svarer til 14,2 procent af det samlede salg af varevogne.
Ny på 3. pladsen er Mercedes-Benz, der med heftige leasingkampagner på især Vito har haft succes med at få danske håndværkere, fragtmænd og andre gulpladebilbrugere til at vælge en ’stjerne-bil’. Mercedes-Benz solgte 343 biler og havde i januar-februar måned en markedsandel på 13,3 procent.
Volkswagen sælger flest
Hos landets VW-forhandlere er armene hævet i begejstring. Det tyske mærke ligger nr. 1 i salgsstatistikken, når det gælder personvogne i 2018. Storsælgerne Golf, Polo og Passat sørger for deres del salget. I alt blev det i 2018 til ikke mindre end 32.002 nye VW’er på gaderne. Det svarer til en samlet markedsandel på hele 14.6 procent. Peugeot på 2. pladsen leverede 20.621 biler (9,4 procent) til danske kunder og Toyota på 3. pladsen satte nummerplader på 16.159 personbiler (7,4 procent).
VW er også lagt stærk fra land i 2019 og her ligger tyskerne stadig som nr. 1 i salgsstatistikken. Volkswagen har solgt 2.643 biler årets to første måneder, mens Peugeot på 2. pladsen er kommet af med 1.579 biler.
3. pladsen er røget Toyota af hænde og nu ligger Citroen på den plads. Franskmændene har solgt næsten ligeså godt som 2. pladsen – nemlig 1.503 biler.
Dem med strøm klarer sig godt
De første to måneder af 2019 har været forrygende når det kommer til salg af el, plug-in og hybridbiler. Det skriver Danske bilimportører på sin hjemmeside. I alt blev der solgt på 41 procent flere af denne biltype end i samme periode sidste år.
Det betyder, at elbiler og plugin-hybridbiler i de to første måneder af 2019 udgjorde 3,3 procent af det samlede bilsalg. Til sammenligning udgjorde elbiler og plugin kun 1,8 procent af det samlede bilsalg sidste år i perioden 1. januar til 28. februar.
Det er særligt elbiler som har lagt hårdt ud i det nye år. Salget af elbiler er i januar og februar eksploderet med en stigning på hele 473 procent i forhold til samme periode sidste år. Helt konkret er der solgt 476 elbiler i de første to måneder i 2019, op imod 83 solgte elbiler i januar – februar 2018.