Continental kendes af de fleste som producent af dæk snart sagt enhver størrelse og kapacitet, men koncernen bag kan andet end at fremstille sorte ringe. I Frankfurt lancerede Continental en ny teknologi til bilsæder, så de kan levere såvel varme som ventilation og massage – og tunet til den enkelte brugers ønsker og behov.
Teknologien er ikke forbeholdt luksusbiler som den nye Mercedes-Benz S-klasse men vil også kunne integreres i sæder til mellemklassemodeller og lavprisbiler – og for den sags skyld i ethvert bilsæde.
I nogle sæder kan der være op til 11 elektriske motorer, som sørger for at indstille siddeflade og ryglæn i de rette vinkler og dermed sikre optimal støtte til den enkelte bruger. Dertil kommer komfortfaciliteter som ventilation og opvarmning af sædet efter behov.
Justering efter kørselsforholdene
Opvarmningen af sædet kan opdeles i fire zoner med forskellige temperaturer, ligesom man kan variere temperaturen i den luft, som suges ind og fordeles gennem de ventilerende sædeflader og nakkestøtter. Alle indstillinger kan lagres, så et enkelt tastetryk sørger for automatisk justering af sædet til den enkelte bruger.
Teknologien kan også kobles til bilens centralnøgle eller brugerens smartphone, så bilen er perfekt justeret, når brugeren sætter sig i førersædet.
Det avancerede sædesystem blev i Frankfurt præsenteret med en prototype, og det fremgik tillige, at man med indbyggede luftpuder i sædet kan opnå en automatisk trimning af indstillingerne efter kørselsforholdene, så det for eksempel øger støtten for sideføringskræfter ved kørsel i lange kurver og skarpe sving.
Med særlig software i en laptop eller tablet vil bilens sædeindstilling kunne trimmes præcis, som man vil have det.
Den raffinerede teknologi vil i første række blive tilgængelig for bilproducenterne, men på længere sigt kan man forestille sig den slags systemer vinde indpas i produktionen af sæder fra uafhængige leverandører.