Billig SUV med mange svagheder | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Billig SUV med mange svagheder

Dacia Duster truer med at tromle over SUV-markedet med både to- og firehjulstræk. Alene i kraft af prisen

af Thomas André
21. januar 2014
i Nyheder

SUV med stort set samme mål som en Nissan Qashqai. Brændstoføkonomi på op til 21 km/l. Varerum på 1,6 kubikmeter. Til priser, der ligger langt under alt andet i klassen.
Dacia tog et langt tilløb til det danske marked. Lodgy startede festen efterfulgt af Sandero som den første i rækken af opdaterede modeller. Resten af programmet introduceres drypvis i takt med Dacias introduktion af nye og opdaterede modeller.
Næste levende billede bliver Duster, som er den ubetinget mest populære rumæner i Europa. En højbenet SUV, der kan fås med træk på to eller fire hjul.

Dårligt indrettet

Svaghederne er et upræcist styretøj på asfalt og et ikke helt moderne design af særligt interiøret. Først er der førersædet, der kan indstilles i to positioner i højden. Det kræver, at man stiger ud af bilen for at betjene et håndtag. Rattet kan kun indstilles i højden, og de to detaljer kan gøre det svært at finde den perfekte kørestilling, som nutidens bilejere har vænnet sig til.
Den store syvtommers betjeningsskærm, som kommer direkte fra de nyeste Renault’er, er placeret meget lavt på midterkonsollen og gør det utrygt at skæve til den under kørslen. Forklaringen er, at der skulle være plads til det eksisterende varmeapparat.

Lav trailervægt

For SUV-ejere er trailervægten ofte af stor vigtighed. Her gælder 1200 kg for tohjulstrækkerne og 1500 kg for firehjulstrækkerne. Det er i småtingsafdelingen, når der skal heste, både og campingvogne på krogen af papegøjepladebilen.
Men uanset forbeholdene for Dacias berygtede tynde materialer, så yder de tre år eller 100.000 km garanti, og med Renault-organisationen i ryggen, er der ikke umiddelbart noget at frygte.

Sigter efter Qashqai

Styrkerne er motorer og gearkasser fra Renault – og så selvfølgelig prisen, som er Dacias primære slagnummer. Den nye 1,2 turbobenzin med 125 hk tumler den 1200 kg tunge tohjulstrækker fint. Dieselafdelingen rummer de to kendte versioner med 90 eller 110 hk. Og det er netop de to stærkeste maskiner, der får lov til at drive de firehjulstrukne versioner.
Firehjulstrækket kommer fra samarbejdspartneren Nissan, som bruger det i Qashqai. Der er valg mellem 2WD, automatisk 4WD og ’Lock’, der fordeler kræfterne med 50-50 til for- og bagaksel.
Og netop Qashqai er pejlemærket for prissætningen af Duster i Danmark.
Priserne kommer temmelig sikkert til at starte lige omkring 150.000 kroner for den helt basalt udstyrede ’Base’, som kun kommer som en absolut indstigningsversion med den gamle 1,6 benzinmotor med 105 hk.

Lys fremtid

Resten af prislisten kan man finde hos konkurrenterne. Dacia sigter efter at sælge Duster 60-80.000 kroner under tilsvarende konkurrenter på hvide pader (læs: Nissan Qashqai). På gule plader forventer vi et udlæg omkring 85.000 kroner plus moms.
Ejendomsmæglerne messer tre faktorer ’beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’.
Bilsælgerne kan tilsvarende påkalde sig ’pris, pris, pris’.
For det danske bilmarked har på det seneste fokuseret på prisen og vist sig nærmest upåvirkeligt af teknologiske fremskridt.
Det tegner lyst for den rumænske SUV, der har premiere i Danmark til marts.

 

Tags: DaciaRenault
Tidligere Artikel

Qashqai II-filmen 2. & 3. del

Næste Artikel

Specialister i komplette løsninger til varebiler

Næste Artikel
Rehabiler opbygger varebiler, så de opfylder kundernes individuelle behov

Specialister i komplette løsninger til varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Billig SUV med mange svagheder

21. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering