Bilen trænes af sin chauffør | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Wayve's grundlæggere Alex Kendall og Amar Shah mener at have fundet vejen fremad til at løse problemerne med selvkørende biler. Foto: Wayve
Startup-virksomheden Wayve mener, at indlæring ved hjælp af belønning og 'straf' - som når vi mennesker lærer - er løsningen for fremtidens selvkørende biler. Foto: Wayve
I videoen kan chaufføren intervenere, når bilen begår en fejl. Dette registreres af bilen som en 'straf'. Foto: Wayve

Bilen trænes af sin chauffør

System med belønning og straf kan måske overflødiggøre 3D-kort og mange af sensorerne

af Jess Ulrik Verge
8. juli 2018
i Nyheder

Den engelske startup-virksomhed Wayve mener at have fundet en ny vej frem for udvikling af selvkørende biler. I stedet for at udstyre bilerne med stadig bedre og flere sensorer, skal de udstyres med stor “hjernekapacitet” i form af kunstig intelligens.

Denne kunstige intelligens skal så udvikles ved at blive trænet af bilens chauffør. Ad den vej mener Wayve, at en selvkørende bil kan blive trænet op til at blive super-intelligent og langt bedre til at køre bilen end sin chauffør.

Skal lære af sine fejl

I princippet foregår det ved, at bilen begår nogle fejl, som chaufføren så retter. Bilen lærer så af sine fejl. Wayve har offentliggjort en video, der viser fremgangsmåden i en Renault Twizy.

Toyota med kunstig intelligens

Et enkelt kamera placeret i bilens front sender real time-data til en grafik-processor inde i bilen. Processoren afvikler en algoritme, der kontrollerer bilens speeder, bremse og rat.

Bilen prøver sig frem

Chaufføren begynder med at overlade al kontrol til bilen. Han giver ingen instrukser. Bilen får blot lov til selv at prøve sig frem. Chaufføren kan med nogle knapper på instrumentbordet betjene bilens computer, der har kontrol med speeder, bremse og styretøj.

Bilen kører fremad, men har ingen anelse om, hvad den i øvrigt skal. Når den er ved at køre af vejen, betjener chaufføren bremsen, hvilket registreres som en straf. Jo længere tid, bilen holder sig på vejen uden at blive korrigeret, des større belønning modtager den.

Lærte vejen på 20 minutter

Efterhånden som algoritmen lærer af sine fejl gennem chaufføren, øges den distance, som bilen selv klarer at køre. I første forsøg blev den belønnet for at køre 9,8 meter. I forsøg nummer to kørte den 53,8 meter.

Kørslen var særdeles usikker og slingrende, men bilen holdt sig på asfalten. Da vejen endte efter ca 20 minutter, blev bilen vendt og sat til at køre den modsatte vej. Dette gik – som videoen viser – rimeligt sikkert uden ret megen slinger.

Teknologien er stadig umoden, men Wayve’s to grundlæggere er overbeviste om, at dette er vejen frem for den videre udvikling af selvkørende biler. – Det bliver kvaliteten af det lærende system, som rummer nøglen til hvem der kommer til at dominere udviklingen af selvkørende biler i de næste ti år, siger Alex Kendall, der er medstifter af Wayve.

Fra 95 procent til overlegen

Han tilføjer: – Man kan forestille sig at udstyre en flåde af selvkørende biler med en algoritme, der i begyndelsen er på 95 procent af niveauet for en menneskelig chauffør. En sådan algoritme vil være langt bedre end den, vi har udviklet indtil nu.

Så er der selvkørende tomater

Den vil være i stand til at aflæse trafiklys og navigere gennem f.eks. rundkørsler og vejkryds.  Efter én dags træning med en chauffør, vil systemet måske allerede være oppe på 96 procent. Efter en uge 98 procent og efter en måned måske 99 procent. Efter nogle få måneder vil systemet være en menneskelig chauffører overlegen, fordi det har modtaget inputs gennem lang tid og fra flere forskellige chauffører.

Kort og sensorer bliver overflødige

Hvis Wayve’s teknologi viser sig brugbar kan det betyde, at selvkørende biler ikke behøver at benytte komplicerede tredimensionelle vejkort. Disse kræver mange mandetimer at konstruere, og et af deres svage punkter er, at de hele tiden skal opdateres for at være sikre.

Desuden vil systemet overflødiggøre meget af den tunge hardware, som selvkørende biler gør brug af. Wayve’s Twizy skal kun bruge et enkelt kamera. Til sammenligning bruger en Tesla hele otte kameraer, og generelt er selvkørende biler tungt udstyret med avancereret sensorik.

Tags: kunstig intelligensSelvkørende bilWayve
Tidligere Artikel

eVito og eSprinter cand. alt - undtagen rækkevidden

Næste Artikel

Ny 1,5 liters diesel til ProAce

Næste Artikel
Toyota ProAce får ny 1,5-liters dieselmotor med 102 eller 120 hk. Foto: Toyota

Ny 1,5 liters diesel til ProAce

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Wayve's grundlæggere Alex Kendall og Amar Shah mener at have fundet vejen fremad til at løse problemerne med selvkørende biler. Foto: Wayve

Bilen trænes af sin chauffør

8. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering