Varebilerne fik en sløj start på året, men det skyldes i høj grad de nye bilafgifter, som der var lidt usikkerhed om i starten af året for især varebiler. Dertil kommer, at salget i december også var særdeles højt.
”Varebilssalget i 2020 var ikke så påvirket af pandemien, som man kunne frygte. Både i bygge- og transporterhvervene har aktiviteten været høj, og varebilssalget gik ganske godt og var kun 6,0 procent nede ift. 2019. Salget i december 2020 blev tilmed rekordhøjt,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, og fortsætter:
”D. 4. december kom der en ny, politisk aftale om afgifterne på person- og varebiler. Imens forholdene for personbiler relativt hurtigt var klare, udestod der selv i januar fortsat væsentlige spørgsmål i forhold til varebilerne. De to forhold forklarer den sløve start på året. På trods af en dårlig start på året, forventer vi dog ikke et lavere salg i 2021.”
Varebilsalget hænger i bremsen
Med 2.066 nyregistrerede varebiler endte den forgangne måned 26,0 procent under samme januar sidste år, hvor der blev indregistreret 2.791 nye varebiler.
I januar 2021 blev der solgt relativt flere af de tunge varebiler (> 3.490 kg) end i januar 2020. Med 481 nyregistreringer udgjorde de tunge varebiler 23,3 pct. af varebilsalget. Det er 4,3 procentpoint mere end i januar måned sidste år. Omvendt måtte de lette varebiler (< 2.500 kg) afgive en markedsandel på 4,0 procentpoint.
Salget af de mellemtunge varebiler (2.501-3.490 kg) var nogenlunde uforandret med et beskedent fald i markedsandel på 0,3 procentpoint.