Dieselbiler får skyld for meget, men stundom kan man få brug for talemåden om at gøre skarn uret. I det mindste når det gælder miljøbelastende udslip fra bilernes udstødning. Den seneste opgørelse fra de engelske MOT-synssteder viser nemlig, at benzindrevne biler i langt højere grad end diselbiler dumper ved de obligatoriske syn på grund af for stort udslip.
Omkring en fjerdedel af samtlige kontrollerede biler dumper på grund af problemer med udstødningen, og flere end dobbelt så mange benzinbiler som dieselbiler dumpede ved kontrollen. Ifølge VOSA; Vehicle Operator and Services Agency, blev der i 2010 og de første ni måneder i 2011 kontrolleret 47,97 mio biler, og heraf blev der fundet fejl på 14,43 mio biler. Af disse skyldtes 3,78 mio registrerede fejl problemer med for stort udslip; 3,2 mio fejl på benzinbiler mod 573.700 fejl på dieselbiler.
At benzinbilerne falder igennem med højere fejlrater, kan bl.a. skyldes kørselsmønstre med flere korte ture, hvorved indsprøjtningssystemets dyser tilsodes. Og det har en negativ effekt på forbrændingsprocessen og udslippet. Men det kan ifølge sagkyndige afhjælpes ved regelmæssigt at blande brændstoffet med et tilsætningsmiddel udviklet specielt til at rense indsprøjtningssystemet og lette forbrændingen. Regelmæssigheden vil afhænge af anbefalinger fra såvel bilfabrikanten som fra producenten bag det anvendte tilsætningsmiddel.