Bilsalget fortsætter med tocifret vækst, så helt galt kan det vel ikke stå til i butikken Danmark. Salget af nye personbiler gik frem med 12,4 pct. sammenlignet med marts 2013, og endnu bedre gik det i den forgangne måned for salget af nye varebiler.
Fremgangen var på 29,8 pct. fordelt på 520 biler i vægtklassen op til 2.000 kilo og 1.921 biler i vægtklassen fra 2001 og op til 3.500 kilo.
VW Golf – bestseller blandt de mindste
Topscorer i det lille klassement blev VW Golf med 136 biler fulgt af den lidt mindre VW Polo med 131 biler. Mercedes-Benz har fået godt fat i varebilkøberne med Citan; den tyske søstermodel til Renault Kangoo, der i marts blev solgt i 101 eksemplarer.
De to sidste i Top-5 var Toyota Yaris med 75 biler tæt fulgt af Renault Captur med 73 biler.
Ford Transit – bestseller blandt de største
Varebiler op til 3,5 tons er fortsat den mest efterspurgte størrelse, og hitlistens Top-5 blev så at sige som sædvanligt domineret af Ford Transit, og i dette tilfælde med 716 biler efterfulgt af VW Transporter med 388 biler.
Månedens tredjemest solgte store varebil var Renault Trafic med 254 biler. De øvrige to i Top-5 var Mercedes-Benz Sprinter og Vito med henholdsvis 250 og 227 biler.
Totalt er der i år solgt 1.483 små varebiler og 4.988 store, så ialt er der sendt 6.471 nye varebiler ud på vejnettet.
Diesel frem for benzin
Selvom mange benzindrevne motorer i dag kan matche dieseldrevne ditto med hensyn til emissioner og brændstoføkonomi, og i mange tilfælde slipper med en markant lavere ejerafgift, er det fortsat dieselmotoriserede varebiler, der sælges flest af.
I marts var kun 83 ud af de 520 nye varebiler med benzinmotor, de øvrige 436 var med dieselmotor. Tilsvarende mønster kendetegnede salget af store varebiler.
Af de 1.921 solgte biler var kun 20 udstyret med benzinmotor, de øvrige 1.890 havde dieselmotor.
Tegn på vækst og investeringslyst
– Varebilssalget i både marts og i første kvartal har været en meget positiv overraskelse. Vi ser vækstrater over 20 procent i et marked, som vi før nytår havde forventet ville udvikle sig fladt. Det er meget positivt, og sender et signal om en kraftig investeringslyst ude i virksomhederne, siger direktør Bent Mikkelsen, De Danske Bilimportører.