For 31 år siden, i 1982, lancerede Mercedes-Benz et frontalangreb på BMW 3-serie med den lille M-B 190. Indtil 1993 blev der solgt 1,8 mio. eksemplarer af den lille Mercedes.
Nu vil Mercedes gentage historien med GLA på basis af A-, og B-klassen, men som SUV, helt i tråd med tiden.
Som basis er chassiset overtaget fra A-klassen, der også bærer den større B-klasse med en akselafstand på 270 cm, temmelig lang for en bil kun 442 cm lang.
Bredden er øget med 2 cm til 180 cm og højden med 5 cm til 149 cm. De fem centimeter syner dog højere på billeder. Virkelighedens lys skinner ikke på den nye GLA før til september på IAA biludstillingen i Frankfurt, hvor den bliver stjernen.
GLA fornyer SUV designet
Til forskel fra de fuldvoksne og kantede SUV modeller i Mercedes’ program, M-klasse og GLK, introducerer GLA et noget mere tidsorienteret design med blødere former, næsten en blanding af en coup og en hatchback i offroad trim.
De blødere former er næppe en hindring for en ægte gulplade-variant, når GLA kommer på markedet i begyndelsen af 2014. Bagagerummet rummer 1235 liter pakket til loftet, og adgangen til det er stor.
Som sine hatchback frænder A-, og B-klasse foruden CLA coupé har GLA forhjulstræk men kan leveres med 4-matic firehjulstræk, der fuldautomatisk fordeler kræfterne til det eller de hjul med bedst greb. Dette er dog undtaget den mindste GLA 200 med en lille 1,6 benzinmotor. Den er dog ikke så lille endda med en topydelse på 156 hk.
Det øvrige motorprogram består af en 2,0-liters benzinmotor med 211 hk i GLA 250 og to CDI dieselmotorer begge på 2,1 liter, 200 CDI med 136 hk og 220 CDI med 170 hk. Som maskine i en arbejdshest kandiderer 200 CDI som favorit.