Autosvar til forstokket amerikansk bilbranche | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Autosvar til forstokket amerikansk bilbranche

Amerikansk motorjournalist blotter sin totale uvidenhed om den mest moderne automatiske gearkasse, DSG. Måske for at beskytte amerikanske interesser

af admin
23. juli 2013
i Kommentar

Automatisk transmission med seks, syv eller otte gear skiftet med to koblinger, hvor gearene med lige numre sidder på en aksel med egen kobling og gearene med ulige numre på den anden aksel også med egen kobling, er den bedste opfindelse siden Eva.
Det mener den amerikanske motorjournalist Larry P. Vellequette, der rapporterer om Chrysler til Automotive News imidlertid ikke.

Han er dog klar over, at dobbeltkobling gearkassen er udviklet i Europa og nu er på vej til USA, først til Ford og nu til Chrysler via Fiat Technology. Det ligner bestilt arbejde, når Mr. Vellequette skriver, at det er på tide at hejse det hvide flag og fordrive DSG transmission og fastholde den traditionelle automatiske gearkasse med oliedrevet torquekonverter.

Den totale uvidenhed

Han skriver, at ”vi fra barnsben ved, at en bil, der accelererer, har mærkbare og lydelige gearskift”. Intet er mere forkert. Amerikanerne vil ikke vide af, at bilen skifter gear. De vil hare have mere fart uden at vide af, hvordan det sker.
En DSG gearkasse og en trinløs CVT (Continously Variable Transmission) har samme lydbillede som en traditionel automatisk gearkasse, men DSG’en har også mulighed for at skifte manuelt. Det har f.eks. en Audi, Skoda, Seat, VW og Nissan med DSG.
Subaru har i mange år lagt forprogrammerede skiftepunkter ind i deres trinløse gearkasser for at give føreren mulighed for at styre ‘gearskiftet’,  og både Fiat og Nissan med CVT gør det også, for her er indlagt syv skiftepunkter for netop at bryde den monotone lyd under acceleration.

Europa i forgrunden

Denne feature er til ære for de europæiske chauffører, der sikkert kun bruger den undtagelsesvis for sjov eller ved stejl nedkørsel. Det svarer til Low i en bil med traditionel automatisk gearkasse.
Det redaktionelle triumvirat på Alt om Varebiler sidder ikke på den høje hest, men er dog lidt chokerede over at erfare, hvor lidt viden om et stort teknologisk fremskridt, der kombinerer komfort, sport med bedre brændstoføkonomi, en ”kollega” har og vil opfordre ham til at læse på lektien.
Europa har, foruden pioneren Volkswagen gruppen med Audi, Skoda, Seat, Lamborghini og VW også Alfa Romeo, BMW, Chrysler, Fiat, Ferrari, Ford, Maserati, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, PSA – Peugeot-Citroën. Porsche og Renault adopteret DSG transmissionen, der efterhånden har bredt sig helt ned til Ford Fiesta. Flere kommer til.

Tags: Alfa RomeoAudiBMWChryslerCitroënFiatFordMercedes-BenzNissanPeugeotPorscheRenaultSeatSkodaSubaruVolkswagenVolvoVW
Tidligere Artikel

Seat forfølger succes med slagtilbud på Altea Van

Næste Artikel

Bentley bygger verdens stærkeste SUV

Næste Artikel

Bentley bygger verdens stærkeste SUV

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Autosvar til forstokket amerikansk bilbranche

23. juli 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering