Automatisk tyverisikring af varebilen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Låsepalen (den røde) er udført i højstyrkestål
Sikringen optager som det ses ikke meget plads i varerummet. Foto: Herkules Varevognssikring
Efter monteringen sættes et mærke på bilen
En lille knap med en diode monteres i instrumentbordet. Dioden lyser, når sikringen er aktiveret, og bypass-funktionen betjenes via knappen

Automatisk tyverisikring af varebilen

Randers-firma lancerer en tyverisikring, der arbejder sammen med bilens centrallås

af Jess Ulrik Verge
11. september 2018
i Nyheder

En nok så effektiv tyverisikring af varebilen er ikke så meget værd, hvis man glemmer at aktivere den. Denne sandhed har fået Randers-firmaet “Herkules Varevognssikring” til at udvikle et system, der arbejder sammen med bilens eget låsesystem.

-Ideen opstod, da en bekendt fik indbrud i sin varebil, der var fyldt med musikudstyr, fortæller Lisbeth Lang Jensen, der er marketing-koordinator hos Herkules Varevognssikring. Det satte skub i udviklingen af en prototype, og godt et halvt års tid senere er firmaet nu klar til at lancere et færdigt produkt, der passer til alle varevogne.

Låsepaler i højstyrkestål

Udefra er systemet helt usynligt – lige bort set fra, at der på instrumentbordet er monteret en diode. Den kan måske få en potentiel indbrudstyv til at tænke, at bilen på en eller anden måde kan være sikret mod indbrud.

Sådan sikrer du din varebil

Sikringen er monteret på indersiden af lastrummets sidedøre og bagdør. Anordningen er udviklet med henblik på at optage så lidt plads i varerummet som muligt.

Sikringen til hver dør består af en låsepal af såkaldt Hardox-stål, der er en type højstyrkestål. Når man låser bilen med bilens egen fjernbetjening, aktiveres en aktuator, der skyder låsepalen hen foran døren.

Indeholder en bypass-funktion

Dermed skal man blot huske at låse bilen ganske som man plejer for at aktivere tyverisikringen. Det tager mellem 10 og 15 sekunder for palerne om at glide på plads og sikre varerummet.

Denne tid har ingen praktisk betydning, med mindre man et øjeblik efter skal ind i bilen igen. Er man ude hos en kunde, hvor man skal ind og ud af lastrummet igen og igen, kan 10-15 sekunder hurtigt summe op til at blive en belastende ventetid, og på stedet er der måske heller ikke umiddelbart nogen større risiko for indbrud. Derfor indeholder systemet en såkaldt bypass-funktion.

Nulstiller sig selv

Bypass-funktionen aktiveres på en knap i instrumentbordet. Når den er aktiveret, er låsepalerne inaktive, og man kan hurtigt låse lastrummet op og i med fjernbetjeningen på helt normal vis.

Når man forlader kunden og igen sætter tænding på bilen, nulstiller systemet sig selv. Det betyder, at systemet igen er aktivt. Dermed bliver lastrummet automatisk sikret, når man næste gang låser bilen med fjernbetjeningen – f.eks. når man kommer hjem til basen og skal parkere bilen for natten.

Systemet er indrettet, så det ikke er muligt at aktivere bypass-funktionen, med mindre man har bilens nøgle. En tyv kan altså ikke f.eks. smadre en siderude, trykke på bypass-knappen og dermed skyde låsepalerne fra.

Andre systemer kræver egne nøgler

Herkules-systemet skal konkurrere med andre – og kendte – systemer som f.eks. dødlåse og smæklåse, der fungerer uafhængigt af bilens eget låsesystem. Dødlåsen er den mest omstændelige at bruge, fordi den skal låses op og låses i med sin egen nøgle.

Forsikringsselskaber: Østbander bag bølge af indbrud i varebiler

Smæklåsen er lidt nemmere, da den aktiveres, når man smækker døren. Dermed sikrer også denne type lås, at man får tyverisikret bilen. Men også denne kræver sin egen nøgle for at man kan komme ind i bilen igen.

Tydeligt signal til tyven

Den præventive effekt er god ved smæklåse og dødlåse, da de er tydelige at se udefra, men også Herkulessystemet vil være tydeligt at se for tyven, da bilen forsynes med et mærke, der fortæller om sikringen.

Herkules-systemets kraftige låsepaler virker tillidsvækkende, og det er ganske klart, at det vil kræve mere end almindeligt indbrudsværktøj at skaffe sig adgang til bilen. Desuden vil et indbrudsforsøg kræve en del tid med risiko for uønsket opmærksomhed.

Tags: dødlåsherkules varevognssikringindbrudsmæklåsTyverisikring
Tidligere Artikel

Håndværkernøgle til Ford Transit

Næste Artikel

Faldende tendens varebilssalget

Næste Artikel
Varebilssalget i 2018 ligger næsten syv procent efter år til dato i 2017

Faldende tendens varebilssalget

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Låsepalen (den røde) er udført i højstyrkestål

Automatisk tyverisikring af varebilen

11. september 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering