Vejen til DSG | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 23 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Vejen til DSG

Den moderne automatiske gearkasse med to separate manuelle gearkasser i et fælleshus har været længe undervejs

af admin
24. juli 2013
i Baggrund, Kommentar

Nytænkning i automatisk kraftoverførsel uden en hydraulisk sammenkobling mellem motor og gearkasse står hollænderen Hub van Doorne for. Han opfandt i 1958 Variomatic, der er den første CVT transmission introduceret i DAF 600.
CVT er forkortelsen af Continously Variable Transmission og Variomatic blev den første transmission af denne type med kommerciel succes. Variomatic overfører kraften via to remskiver, der kan variere diameter og dermed omkreds. Imellem remskiverne løber en kraftig V-formet kilerem.

Se video ‘Sådan fungerer CVT’

Denne type transmission er blevet forfinet igennem årene, især af Subaru, Nissan og Fiat til nu at kunne overføre mere end 200 Nm drejningsmoment, fordi V-bæltet ikke mere er en kilerem, men et stålbælte. 

Elastikgear med modifikationer

De mere sofistikerede har seks eller syv manuelle skiftepunkter indlagt for at give mulighed for at bryde den monotone motorlyd under acceleration, der af nogle bliver betegnet som ”elastikgear”. Årsagen til den monotone lyd er, at CVT konstant opererer ved omdrejninger, hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment, indtil den ønskede fart er opnået. Når speedertrykket bliver lettet falder CVT til ro og lydkomforten er efterfølgende behagelig fjern.
Forløberen for den nuværende DSG gearkasse står Porsche for. DSG er forkortelsen af Direkt Schalt Getriebe og teknologien blev introduceret i Porsche 962C, en rendyrket racerbil udviklet til Le Mans 24 timer, i 1984. Porsche betegnede transmissionen PDK, der står for Porsche Dobbel Kupplung. Gearkassen var imidlertid ikke udviklet til standard produktion, fordi elektronik og computer kapacitet ikke var tilstrækkeligt udviklet til at yde tilstrækkelig driftsikkerhed.

DSG hedder ikke altid DSG

Barnet har mange navne alt efter, hvem faderen er. VW var pioneren og holder fast i DSG, der hos Audi hedder S-tronic, Ford og Volvo har Powershift, Fiat og Alfa Romeo bruger betegnelsen DCT for Direct Continous Transmission, og sådan er der så meget. 
Mekanisk fungerer DSG med to separate manuelle gearkasser med hver sin kobling samlet i et fælles gearkassehus med to aksler. Af de seks gear løber de ulige 1.3. 5. gear på den ene aksel og de lige 2.4.6. gear på den anden. Når 1. gear er aktiveret er 2. gear også engageret, men står stand by, fordi den har sin egen kobling. Når skiftepunktet er nået, sker skiftet umærkeligt og det næste gear er parat i kulissen.

Video: Sådan fungerer DSG (Grafik starter ved 0:54)

Skiftet sker automatisk, men der er mulighed for selv at bestemme hvornår ved hjælp af skiftekontakter på rattet eller ved at skubbe eller trække i gearstangen. På en svingrig vej er det en fordel selv at bestemme over gearskiftet og ved nedkørsel i bjerge er der kontrol over motorbremsen i Manuel.

DSG i mange varianter

DSG transmissionen kan overføre fra 350 Nm til 500 Nm og bliver nu fremstilet til både forhjulstræk, firehjulstræk, tværstillede og langs liggende motorer.
Volkswagen introducerede DGS i Golf Mk4 R32 i 2003 og kort tid efter i Audi TT 3.2 med seks gear. I 2008 blev der lagt et gear mere i kassen og eksempelvis har den nye VW Polo denne 7-trins DSG. Det kan man da kalde fremskridt. 
På 10 år er DSG transmissionen blevet vidt udbredt og flere end 10 bilproducenter tilbyder denne form for transmission med komfort, sport og bedre brændstoføkonomi. Alene VW gruppen tilbyder DSG/S-tronic på 36 modeller i programmet.

 

Tags: AudiBMWCitroënDodgeFordMercedes-BenzVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Bentley bygger verdens stærkeste SUV

Næste Artikel

Fiat mester i mutation

Næste Artikel

Fiat mester i mutation

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

Vejen til DSG

24. juli 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering