Automatgear og lederhosen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Automatgear og lederhosen

VW Amarok banker alt og alle i klassen. Både på papiret og på asfalt. Men hvorfor skal den være så kedelig at se på?

af Thomas André
31. august 2012
i Test

På papiret er VW Amarok klart klassens bedste for tiden. Den er billigere, den kører længere på literen og på alle andre faktuelle konkurrencepunkter klarer den sig mindst lige så godt som sin nye rival, Ford Ranger.

For som det med al tydelighed fremgår af det sidste halve års pickup-artikler her på altomvarebiler.dk, så står slaget lige nu mellem Ford Ranger og VW Amarok.

Til fælles har de, at de er udendørs verdensmestre i hårdt arbejde. De besidder begge solide offroad-egenskaber, og de kræver et minimum af indsats fra førerens hånd. Det er bare at trykke på en knap for diffenrentialespær eller ’Offroad’. Resten klarer automatikken.

Specielt i de tungest bestykkede versioner med automatgear er det terrænkørsel en leg. Du skal bare trykke på en knap og styre på rattet. Så kravler pickuppen over stok og sten, hvis man må bruge en fortærsket kliché.

Men de deler også kampen om meget få kunders gunst. Ikke mindst her oppe nordpå, hvor vi traditionelt gerne vil opbevare både passagerer, bagage og gods indendørs.

Masser af gear

Nu, hvor der er kommet en otte-trins automatgearkasse i Amarok, og de har skruet effekten op til 180 hk på den effektive 2,0 TDI med biturbo for at kompensere for effekttabet i automatgearet, er vi kommet lidt tættere på at kunne sammenligne de to topmodeller. Ranger med 3,2-liters femcylindret turbodiesel har 200 hk.

Ford Ranger Wildtrak aut. Koster 283.000 plus moms, Amarok Higline aut.8 koster 274.000.

Fords automatgear skal tænke en anelse mere over tingene, før den reagere på et solidt los, mens der er lidt mere hælklak og Jawohl over Amarok’en. Til gengæld bliver man mast helt ned i sædet på Ranger, når den først har besluttet sig for, hvilket gear den skal gå amok i. Her har de tyske ingeniører brugt deres overlegne turboteknik til at få et enormt langt og sejt momenttræk, hvilket man kan undre sig lidt over, når man tænker på, at der er hele otte gear til at deles om arbejdet.

Men den er jo netop ikke skabt til motorvej, og off road viser den lynhurtige gearkasse med mange trin sit værd ved at kunne skifte på ad selv meget stejle stigninger. Dog knap så umærkeligt som på flad vej – naturligvis.

Ikke siden 60’erne

På asfalten er den dog kun en anelse bedre end Ranger. Begge biler har gjort pæne fremskridt, når det kommer til det efterhånden trættende begreb ’personbilslignende køreegenskaber’.

For det får de aldrig. Ikke siden 1960’erne har der været noget som helst personbilsagtigt over bladfjedre, og ingen kan argumentere for, at der nogensinde skulle komme det igen.

Forskellen på de to er, at når der er asfalt under hjulene, og hastigheden har rundet de 80, så opfører Amarok sig ’personbilslignende’. Tyskerne har formået at tæmme de stærke benmuskler, så den skærer hjørner som en sportsvogn.

Og selv om man sidder højt oppe, og krængningen totalt udebliver, så har man hele tiden en god fornemmelse af kontrol over begivenhederne.

I modsætning til Ranger, der stadig er lidt tung at danse med. Fuldstændigt som man ville forvente et naturligt fremskridt i Danmarks mindste bilklasse – sådan rent salgsmæssigt.

Stetson eller lederhosen

Og her kommer vi så til forskellen på de to. Amarok er tysk mentalitet og ditto ingeniørkunst. I Ranger’en, som er konstrueret med den ærkeamerikanske Ford F-150, er det mere på sin plads med Stetson hat og Ray Bans. Måske endda en gun rack i bagruden. Den har fået lidt strømlinet maskulinitet over sig. Både inde og ude. Noget macho, som dette segment i helt ubeskrivelig grad mangler.

Se anmeldelsen af Ford Ranger her.

Hvorfor skal en Amarok – de ’europæiske’ pickuppers teknisk overlegne førerhund – have samme front som en Polo, der kører 30 km på literen og halvtriste gråt-i-gråt interiør med et instrumentbrod, der er tegnet med en lineal?

Så splittelsen er total: Skal man vælge med hjertet, bliver det Ranger, og skal man vælge med hjernen – og tegnebogen – bliver det Amarok.

Hvor svært kan det være?

 

 

Tekniske data VW Amarok 2.0 TDI 4Motion Aut.8:

 

Motor: 4 cylindre, turbodiesel m. biturbo
Slagvolumen: 2.998 ccm
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdrejn.
Drejningsmoment: 420 Nm v. 1.500-2.000 omdrejn.
Miljø: Euro 5 og partikelfilter
Køreklar vægt: 2.094kg
Totalvægt: 2820//3.000 (Med Heavy Duty affjedring)
Forbrugs-gennemsnit: 10,4 km/l
CO2 udledning: 199 gram/km (energiklasse F)
Pris: 274.000 kroner plus moms (327.000 med moms)

Tags: FordMazdaNissanToyotaVolkswagen
Tidligere Artikel

Navneskilt på sort arbejde

Næste Artikel

Amarok med lederhosen, spær og automatgear

Næste Artikel

Amarok med lederhosen, spær og automatgear

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Automatgear og lederhosen

31. august 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering