Vi har allerede biler med automatiske bremsesystemer, der aktiveres, når vi kommer for tæt på forankørende. De er designet til at redde liv og førlighed for bløde trafikanter og spare bilejere for ridser og buler.
Audi deltager i et projekt, der blandt andet skal lære vores biler at reagere på problemer i trafikken og for eksempel flette ind, så trafikken flyder bedre.
For Audi betyder selvkørende biler sikker, komfortabel, men også ‘samarbejdende’ kørsel. Derfor er koncernen engageret i forskningsprojektet Ko-HAF, som arbejder på løsninger til samarbejdende højautomatiseret kørsel. Næste generation af Audi A8 får en del af denne selvkørende teknik, lover Audi.
Automatik til hverdag
Ringmærket deltager i initiativet “Kooperatives Hochautomatisiertes Fahren” (Ko-HAF), der har som målsætning at udvikle standarder og teknologier, der muliggør ‘samarbejdende’ kørsel mellem højautomatiserede biler i den daglige trafik – eksempelvis ved indfletninger på større veje. Projektarbejdet omfatter forskellige områder fra simuleringer på computeren til testkørsler på afspærrede områder og senere på offentlig vej. Ud over Audi deltager andre tyske bilproducenter, underleverandører og universiteter i projektet. Initiativet støttes af det tyske økonomi- og energiministerium.
Forskningsprojektet omfatter:
Udvikling af præcise vejmodeller som grundlag for digitale kort
Lokalisering af biler via digitale kort og omgivelsernes kendetegn ud fra områdesensorernes data
Koncepter til at føreren kan overtage styringen på en sikker måde
Højautomatiseret reaktion på problemer i trafikken
Forudseende automatiseret kørsel for et optimeret trafikflow, mere komfort og øget trafiksikkerhed
Selvkørende racerbil
Audi har gennem en årrække leveret pionerarbejde inden for selvkørende biler. Eksempelvis kørte en førerløs Audi RS 7 Sportback i oktober 2014 en omgang i racerbilstempo på Grand Prix-banen i Hockenheim. I juli 2015 kørte en videreudviklet Audi RS 7 piloted driving concept en række hurtige omgange på Sonoma Raceway i Californien. Begge biler viste, hvor præcist og sikkert Audi behersker selvkørende biler selv i fysikkens grænseområder.
Transformers overtager – Freightliner bygger selvkørende lastbil
Audi har også allerede gennemført succesfulde tests på offentlige veje. I begyndelsen af 2015 kørte en A7 piloted driving concept med mange teknologier, som er i eller meget tæt på serieproduktion, fra Stanford i Silicon Valley via Bakersfield til Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.
Op til 60 km/t
Også i forbindelse med CES Asia i maj 2015 havde journalister mulighed for at opleve kørsel uden fører – i den tætte trafik på motorvejen ved Shanghai. På baggrund af disse resultater udarbejder Audi helhedsstrategier for selvkørende biler. Den samarbejdende adfærd, eksempelvis ved tilkørsler til større veje, spiller her en central rolle.
Citroën vil bygge klassisk skørhed
Teknologierne til selvkørende biler står for sikkerhed, samarbejde, tidsbesparelse, effektivitet og komfort. De vil være standard fra næste generation af Audi A8. I første omgang vil de nye systemer kunne overtage kørslen ved parkeringsmanøvrer eller ved køkørsel på motorveje med op til 60 km/t.