Audi bliver selvkørende | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Autonome systemer i form af automatisk opbremsning findes allerede. Nu tager Audi skridtet videre mod den selvkørende bil

Audi bliver selvkørende

Det tyske ringmærke lancerer selvkørende teknik i næste generation af Audi A8

af Thomas André
9. oktober 2015
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Vi har allerede biler med automatiske bremsesystemer, der aktiveres, når vi kommer for tæt på forankørende. De er designet til at redde liv og førlighed for bløde trafikanter og spare bilejere for ridser og buler.

Audi deltager i et projekt, der blandt andet skal lære vores biler at reagere på problemer i trafikken og for eksempel flette ind, så trafikken flyder bedre.

For Audi betyder selvkørende biler sikker, komfortabel, men også ‘samarbejdende’ kørsel. Derfor er koncernen engageret i forskningsprojektet Ko-HAF, som arbejder på løsninger til samarbejdende højautomatiseret kørsel. Næste generation af Audi A8 får en del af denne selvkørende teknik, lover Audi.

Automatik til hverdag

Ringmærket deltager i initiativet “Kooperatives Hochautomatisiertes Fahren” (Ko-HAF), der har som målsætning at udvikle standarder og teknologier, der muliggør ‘samarbejdende’ kørsel mellem højautomatiserede biler i den daglige trafik – eksempelvis ved indfletninger på større veje. Projektarbejdet omfatter forskellige områder fra simuleringer på computeren til testkørsler på afspærrede områder og senere på offentlig vej. Ud over Audi deltager andre tyske bilproducenter, underleverandører og universiteter i projektet. Initiativet støttes af det tyske økonomi- og energiministerium.

Forskningsprojektet omfatter: 

Udvikling af præcise vejmodeller som grundlag for digitale kort
Lokalisering af biler via digitale kort og omgivelsernes kendetegn ud fra områdesensorernes data
Koncepter til at føreren kan overtage styringen på en sikker måde
Højautomatiseret reaktion på problemer i trafikken
Forudseende automatiseret kørsel for et optimeret trafikflow, mere komfort og øget trafiksikkerhed

Selvkørende racerbil

Audi har gennem en årrække leveret pionerarbejde inden for selvkørende biler. Eksempelvis kørte en førerløs Audi RS 7 Sportback i oktober 2014 en omgang i racerbilstempo på Grand Prix-banen i Hockenheim. I juli 2015 kørte en videreudviklet Audi RS 7 piloted driving concept en række hurtige omgange på Sonoma Raceway i Californien. Begge biler viste, hvor præcist og sikkert Audi behersker selvkørende biler selv i fysikkens grænseområder.

Transformers overtager – Freightliner bygger selvkørende lastbil

Audi har også allerede gennemført succesfulde tests på offentlige veje. I begyndelsen af 2015 kørte en A7 piloted driving concept med mange teknologier, som er i eller meget tæt på serieproduktion, fra Stanford i Silicon Valley via Bakersfield til Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

Op til 60 km/t

Også i forbindelse med CES Asia i maj 2015 havde journalister mulighed for at opleve kørsel uden fører – i den tætte trafik på motorvejen ved Shanghai. På baggrund af disse resultater udarbejder Audi helhedsstrategier for selvkørende biler. Den samarbejdende adfærd, eksempelvis ved tilkørsler til større veje, spiller her en central rolle.

Citroën vil bygge klassisk skørhed

Teknologierne til selvkørende biler står for sikkerhed, samarbejde, tidsbesparelse, effektivitet og komfort. De vil være standard fra næste generation af Audi A8. I første omgang vil de nye systemer kunne overtage kørslen ved parkeringsmanøvrer eller ved køkørsel på motorveje med op til 60 km/t.

Tags: AudiKo-hafSelvkørende bil
Tidligere Artikel

Citroën vil bygge klassisk skørhed

Næste Artikel

Den nye Nissan Navara er på vej mod Europa

Næste Artikel
Nissan sponsorerer UEFA Cup, så det er naturligt, at teaser-billedet for den nye Navara har noget med fodbold at gøre.

Den nye Nissan Navara er på vej mod Europa

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Autonome systemer i form af automatisk opbremsning findes allerede. Nu tager Audi skridtet videre mod den selvkørende bil

Audi bliver selvkørende

9. oktober 2015
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering