Dersom Audi Allroad Shooting Brake ikke siger dig noget, er du lovligt undskyldt, for det er betegnelsen på en ny konceptbil, som netop har haft verdenspremiere ved det internationale nordamerikanske motorshow i Detroit.
Teknisk er der tale om en avanceret hybridbil, en e-tron quattro, baseret på dels VW-gruppens konventionelle 292 hk/380 Nm 4-cyl. TFSI-motor på 2,0 liter og dels e-tron teknologien, så bilens samlede styrke kan opsummeres i 408 hk og et maksimalt drejningsmoment på 650 Nm.
Dét rækker til at trække ekvipagen op i 100 km/t på 4,6 sek. og levere en topfart på 250 km/t. Alligevel kan den angiveligt klare et gennemsnit på godt 52 km/l med et CO2-udslip på kun 45 g/km. Bilens rækkevidde er opgivet til godt 800 km.
Dét lyder som et kommende alternativ til en rummelig 4-hjulstrukket mesterbil, som kan noget!
Sofistikeret betegnelse
Udstrakt anvendelse af aluminium og carbonfiber har bidraget til at holde bilens egenvægt i ave og sikre attraktive ydelser og præstationer for den 4200 mm lange, 1850 mm brede og 1410 mm høje 5-dørs model med en akselafstand på 2510 mm.
Bilens tekniske kombination og 19-tommer hjul med 255/40 dækprofiler bærer henimod et koncept med interessante anvendelsesmuligheder, omend det ikke i sig selv er årsagen til betegnelsen shooting brake, som oprindeligt blot er et sofistikeret ord for en stationcar. I nyere tid har betegnelsen fået comeback til biler med en kombination af de karakteristika, som kendetegner coupé- og stationcarmodeller.
Jagten fortsætter
Fra at være specialbyggede motorkøretøjer til overklassens udflugter med jagtvåben og sporhunde betegner det nu stationcarmodeller med coupélignende profiler. Men det er mere interessant, hvad Audi Allroad Shooting Brake rummer end, hvad den viser udadtil. De forne tiders rævejagt er afløst af jagt på avanceret teknologi og forbedrede præstationer.
Den kun 1.600 kilo tunge konceptbil er udstyret med en 6-trins e-S tronic gearkasse og dobbeltkobling, der med quattro-systemet i EV-mode, Hybrid-mode eller Sport-mode administrerer trækkræfterne fra den turboladede benzinmotor og den skiveformede elektromotor, som ligger forrest i bilen samt en elektromotor koblet til bagakslen.
Den forreste elektromotor har en ydelse på godt 54 hk og 270 Nmog bidrager til at generere energi til det vandkølede batteri, som giver bilen en rækkevidde på 50 km og en topfart på 130 km/t. Den bageste elektromotor genererer 115 hk og 270 Nm og inddrages i kraftoverførslen efter behov. Og batteriet er kombineret med et intelligent plug-in ladesystem med flere tilslutningsmuligheder.
Et spændende oplæg til en kommende mesterbil til jagten på nye opgaver for virksomheden.