Audi med nyt intelligent plug-in hybrid-koncept | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Audi med nyt intelligent plug-in hybrid-koncept

Kombinerer e-tron teknologi med tre motorer og 4-hjulstræk

af Morten Dam
20. januar 2014
i Nyheder

Dersom Audi Allroad Shooting Brake ikke siger dig noget, er du lovligt undskyldt, for det er betegnelsen på en ny konceptbil, som netop har haft verdenspremiere ved det internationale nordamerikanske motorshow i Detroit.
Teknisk er der tale om en avanceret hybridbil, en e-tron quattro, baseret på dels VW-gruppens konventionelle 292 hk/380 Nm 4-cyl. TFSI-motor på 2,0 liter og dels e-tron teknologien, så bilens samlede styrke kan opsummeres i 408 hk og et maksimalt drejningsmoment på 650 Nm.
Dét rækker til at trække ekvipagen op i 100 km/t på 4,6 sek. og levere en topfart på 250 km/t. Alligevel kan den angiveligt klare et gennemsnit på godt 52 km/l med et CO2-udslip på kun 45 g/km. Bilens rækkevidde er opgivet til godt 800 km.
Dét lyder som et kommende alternativ til en rummelig 4-hjulstrukket mesterbil, som kan noget!

Sofistikeret betegnelse

Udstrakt anvendelse af aluminium og carbonfiber har bidraget til at holde bilens egenvægt i ave og sikre attraktive ydelser og præstationer for den 4200 mm lange, 1850 mm brede og 1410 mm høje 5-dørs model med en akselafstand på 2510 mm.
Bilens tekniske kombination og 19-tommer hjul med 255/40 dækprofiler bærer henimod et koncept med interessante anvendelsesmuligheder, omend det ikke i sig selv er årsagen til  betegnelsen shooting brake, som oprindeligt blot er et sofistikeret ord for en stationcar. I nyere tid har betegnelsen fået comeback til biler med en kombination af de karakteristika, som kendetegner coupé- og stationcarmodeller.

Jagten fortsætter 

Fra at være specialbyggede motorkøretøjer til overklassens udflugter med jagtvåben og sporhunde betegner det nu stationcarmodeller med coupélignende profiler. Men det er mere interessant, hvad Audi Allroad Shooting Brake rummer end, hvad den viser udadtil. De forne tiders rævejagt er afløst af jagt på avanceret teknologi og forbedrede præstationer.
Den kun 1.600 kilo tunge konceptbil er udstyret med en 6-trins e-S tronic gearkasse og dobbeltkobling, der med quattro-systemet i EV-mode, Hybrid-mode eller Sport-mode administrerer trækkræfterne fra den turboladede benzinmotor og den skiveformede elektromotor, som ligger forrest i bilen samt en elektromotor koblet til bagakslen.
Den forreste elektromotor har en ydelse på godt 54 hk og 270 Nmog  bidrager til at generere energi til det vandkølede batteri, som giver bilen en rækkevidde på 50 km og en topfart på 130 km/t. Den bageste elektromotor genererer 115 hk og 270 Nm og inddrages i kraftoverførslen efter behov. Og batteriet er kombineret med et intelligent plug-in ladesystem med flere tilslutningsmuligheder.
Et spændende oplæg til en kommende mesterbil til jagten på nye opgaver for virksomheden.

Tags: Audi
Tidligere Artikel

Mercedes-Benz som frisk mesterbil med 360 hk

Næste Artikel

40, frisk og født klar – VW Golf på toppen

Næste Artikel
8,5 millioner europæiske VW-ejere - herunder 91.000 danske - kan trygt fortsætte udledningen af NoX'er i mængder på 20-35 gange grænseværdierne

40, frisk og født klar – VW Golf på toppen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Audi med nyt intelligent plug-in hybrid-koncept

20. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering