Audi A6 Avant - med grøn som standard | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ingen vil vist anfægte Audis egne ord om sofistikeret sporty elegance
Med fuld smæk på udstyret har din A6 Avant tre store skærme, hvoraf de to er touchskærme og den sidste med biografformat
A6 Avant er synonym med en af klassens bedste bagdele
Med progressiv styring bliver ratudslaget mindre ved høj hastighed
Alle modeller har mild hybrid, men ingen har under tre liter slagvolumen

Audi A6 Avant – med grøn som standard

Som sin lillesøster - A6 Limousine - får Audi A6 Avant mild hybrid i alle motorvarianter. Og et varerum på 1,6 kubikmeter

af Thomas André
11. april 2018
i Nyheder

Audi A6 Avant indtager en unik position blandt bilentusiaster. Topmodellen RS6 Avant er berygtet som stationcaren, der kan sparke både Lambo’er og Ferrari’er sidelæns ud af en drag race strip.

Samtidigt formår den at bevare et nærmest britisk image som det foretrukne køretøj for direktøren med hund.

Spar et par hundrede kilo

Her til lands er den oplagt med en papegøje-medalje i hver ende af de 4,94 meter karosseri, hvis man føler trang – eller måske et decideret behov – for at glæde økonomichefen med en besparelse på et par hundrede tusinde i registreringsafgift.

Rummeligheden gør den i hvert fald oplagt til opgaven som varebil. Varerummet bliver på omkring 1,6 kubikmeter baseret på et bagagerum opgivet til 1.680 liter med bagsæderne sat ud af spillet.

Kun hybrider

Med Audis egne ord udstråler den en sofistikeret og sporty elegance, og det vil vist kun de færreste anfægte.

Men også deres ‘Vorsprung durch teknik’ holder de godt fast i ved at montere deres MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), ligesom de gør det i sedanudgaven Limousine.

160 med slukket motor

MHEV indsamler bremseenergi og genanvender det lidt mere radikalt, end vi er vant til fra denne type systemer, som normalt begrænser sig til at opmagasinere lidt ekstra batterikapacitet og nedsætte belastningen på forbrændingsmotoren.

1 million på tælleren

I Audi A6 går man skridtet videre og bruger strømmen til at holde liv i al elektronik inklusiv den elektriske servostyring, så du kan trille med slukket motor ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t.

Triller mere

Det betyder, at du kan ‘køre gratis’ og endda indsamle lidt strøm, når det går ned ad bakke. Men også ved køkørsel giver det ekstra fordele. Stop/start fungerer ved hastigheder op til 22 km/t, så motoren altså slukker tidligere på vej mod det røde lys og tillader, at du triller lidt mere i køen, før den starter igen.

En fuld elektrisk variant må vi nok vente lidt med. Audi e-tron er på trapperne med ekstremt hurtig opladning på op til 150 kW; men om det bliver den tunge A6, der får den først, er nok tvivlsomt.

To tre-liters motorer

Maskineriet, der skal drive værket, bliver til at begynde med de to tre-liters motorer, 3.0 TFSI og 3.0 TDI med henholdsvis 340 og 286 hk. Sidstnævnte med en brændstoføkonomi opgivet til mellem 17,2 og 18,2 km/l afhængigt af udstyrsniveau og dækmontering.

Benzinerens forbrug er der vist ingen grund til at komme nærmere ind på. Er det interessant, skal du formentlig holde fokus på dieselbrænderen.

Mindre ratudslag

Audi A6 Avant er som bekendt en stor bil. Det kan godt give lidt udfordringer i bytrafik og en snæver vending, når der er myldretid på P-pladsen foran golfklubben. Derfor har den fået progressivt styretøj, hvor ratudslaget bliver gradvist mindre i takt med, at farten stiger.

Systemet er dels komfortabelt, og dels øger det sikkerheden, fordi bilen drejer mere og hurtigere med samme ratudslag i en undvigemanøvre.

Firehjulsstyring

Som ekstraudstyr fås A6 med firehjulsstyring, der virker ved hastigheder under 60 km/t. Her drejer baghjulene modsat, så bilen drejer skarpere.

Venderadius nedsættes med op til en meter, så det bliver nemmere at snige den ind på P-pladsen i første hug.

En kvadratmeter touchskærm

Indvendigt brillerer Audi i vanlig stil med mulighed for noget nær en kvadratmeter LED touchskærm. Hvis vi starter nedefra og arbejder os op, finder vi en ‘lille’ 8,6 tommer skærm til klimaanlægget monteret lige foran gearstangen.

e-tron bliver første elbil fra Audi

Over den har vi en 10,1 tommer stor multiskærm, der tager sig af alle dine apps, infotainment og kørecomputer.

Bredskærm

Hofnummeret er den store 12,3-tommer i biografformat, der gør det ud for instrument-ure. Den kan indstilles til både din telefons humør, dit eget temperament og graden af travlhed i din kalender.

Alt i farvekombinationer og info-prioritering kan lade sig gøre. For eksempel er det ret fedt at have en bredskærmsudgave af navigationen kørende omkring en miniatureudgave af speedometeret.

Din bil kender dig

Den kan indstilles på op til 400 måder og styres med ratbetjening – eller stemmekontrol, og systemet kan med ekstraudstyr.

Alt det fedeste udstyr med den store skærm kræver dog ekstraudstyret MMI plus. Men så kan din bil også genkende dig på din opførsel og hjælpe dig med at finde rundt baseret på dine mest almindelige destinationer.

 

 

 

Tags: Audi A6 AvantMHEVMild hybridRS6
Tidligere Artikel

Arbejdshest med strøm og drone

Næste Artikel

Kassevogn til terræn

Næste Artikel
De store sidedøre kan fungere som tag, når man har lukket dem op.

Kassevogn til terræn

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Ingen vil vist anfægte Audis egne ord om sofistikeret sporty elegance

Audi A6 Avant – med grøn som standard

11. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering