Audi A6 Avant indtager en unik position blandt bilentusiaster. Topmodellen RS6 Avant er berygtet som stationcaren, der kan sparke både Lambo’er og Ferrari’er sidelæns ud af en drag race strip.
Samtidigt formår den at bevare et nærmest britisk image som det foretrukne køretøj for direktøren med hund.
Spar et par hundrede kilo
Her til lands er den oplagt med en papegøje-medalje i hver ende af de 4,94 meter karosseri, hvis man føler trang – eller måske et decideret behov – for at glæde økonomichefen med en besparelse på et par hundrede tusinde i registreringsafgift.
Rummeligheden gør den i hvert fald oplagt til opgaven som varebil. Varerummet bliver på omkring 1,6 kubikmeter baseret på et bagagerum opgivet til 1.680 liter med bagsæderne sat ud af spillet.
Kun hybrider
Med Audis egne ord udstråler den en sofistikeret og sporty elegance, og det vil vist kun de færreste anfægte.
Men også deres ‘Vorsprung durch teknik’ holder de godt fast i ved at montere deres MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), ligesom de gør det i sedanudgaven Limousine.
160 med slukket motor
MHEV indsamler bremseenergi og genanvender det lidt mere radikalt, end vi er vant til fra denne type systemer, som normalt begrænser sig til at opmagasinere lidt ekstra batterikapacitet og nedsætte belastningen på forbrændingsmotoren.
I Audi A6 går man skridtet videre og bruger strømmen til at holde liv i al elektronik inklusiv den elektriske servostyring, så du kan trille med slukket motor ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t.
Triller mere
Det betyder, at du kan ‘køre gratis’ og endda indsamle lidt strøm, når det går ned ad bakke. Men også ved køkørsel giver det ekstra fordele. Stop/start fungerer ved hastigheder op til 22 km/t, så motoren altså slukker tidligere på vej mod det røde lys og tillader, at du triller lidt mere i køen, før den starter igen.
En fuld elektrisk variant må vi nok vente lidt med. Audi e-tron er på trapperne med ekstremt hurtig opladning på op til 150 kW; men om det bliver den tunge A6, der får den først, er nok tvivlsomt.
To tre-liters motorer
Maskineriet, der skal drive værket, bliver til at begynde med de to tre-liters motorer, 3.0 TFSI og 3.0 TDI med henholdsvis 340 og 286 hk. Sidstnævnte med en brændstoføkonomi opgivet til mellem 17,2 og 18,2 km/l afhængigt af udstyrsniveau og dækmontering.
Benzinerens forbrug er der vist ingen grund til at komme nærmere ind på. Er det interessant, skal du formentlig holde fokus på dieselbrænderen.
Mindre ratudslag
Audi A6 Avant er som bekendt en stor bil. Det kan godt give lidt udfordringer i bytrafik og en snæver vending, når der er myldretid på P-pladsen foran golfklubben. Derfor har den fået progressivt styretøj, hvor ratudslaget bliver gradvist mindre i takt med, at farten stiger.
Systemet er dels komfortabelt, og dels øger det sikkerheden, fordi bilen drejer mere og hurtigere med samme ratudslag i en undvigemanøvre.
Firehjulsstyring
Som ekstraudstyr fås A6 med firehjulsstyring, der virker ved hastigheder under 60 km/t. Her drejer baghjulene modsat, så bilen drejer skarpere.
Venderadius nedsættes med op til en meter, så det bliver nemmere at snige den ind på P-pladsen i første hug.
En kvadratmeter touchskærm
Indvendigt brillerer Audi i vanlig stil med mulighed for noget nær en kvadratmeter LED touchskærm. Hvis vi starter nedefra og arbejder os op, finder vi en ‘lille’ 8,6 tommer skærm til klimaanlægget monteret lige foran gearstangen.
Over den har vi en 10,1 tommer stor multiskærm, der tager sig af alle dine apps, infotainment og kørecomputer.
Bredskærm
Hofnummeret er den store 12,3-tommer i biografformat, der gør det ud for instrument-ure. Den kan indstilles til både din telefons humør, dit eget temperament og graden af travlhed i din kalender.
Alt i farvekombinationer og info-prioritering kan lade sig gøre. For eksempel er det ret fedt at have en bredskærmsudgave af navigationen kørende omkring en miniatureudgave af speedometeret.
Din bil kender dig
Den kan indstilles på op til 400 måder og styres med ratbetjening – eller stemmekontrol, og systemet kan med ekstraudstyr.
Alt det fedeste udstyr med den store skærm kræver dog ekstraudstyret MMI plus. Men så kan din bil også genkende dig på din opførsel og hjælpe dig med at finde rundt baseret på dine mest almindelige destinationer.