Du lægger bare 714.621 kr. ved Kasse 1, når du går ud af butikken, så er den din. Men da er momsen også betalt, og du kan køre i den både erhvervsmæssigt og privat. Skal den køre som ren varebil mellem gule skilte, slipper du med 617.995 kr. Forudsat du ikke har powershoppet i listen over ekstraudstyr.
Til den ovennævnte pris får du en Range Rover Sport S med en 3,0 liter TDV6 turbodieselmotor med 258 hk og et maksimalt drejningsmoment på 600 Nm. Kombineret med et 8-trins automatgear med sekventiel skiftemulighed kan du med den bil stort set trække hvadsomhelst op og ned ad enhver bakke – eller for den sags skyld gennem pløre og uvejsomt terræn, som ville drive mange andre ud ad store omveje.
En mesterlig bil
Range Rover Sport er en mesterbil i mere end én forstand, og der er tænkt grundigt over detaljerne i dens funktioner, men det kræver til gengæld også en god bankforbindelse – med mindre at kalveskindet i baglommen er spændt hårdt op med kontanter. Foruden S-modellen kan du vælge iblandt SE, HSE med eller uden Dynamic-pakke og Autobiography med eller uden Dynamic-udstyrspakke.
Alternativet til TDV6-motoren er en ligeledes dieseldrevet 292 hk SDV6-motor eller kompressordrevne benzinmotorer med seks eller otte V-stillede cylindre. V6’eren leverer 350 hk og 450 Nm og V8’eren 510 hk og 625 Nm. Men jo højere du går op i motorydelse, desto mere forpligter det som stamgæst ved tankstanderne og storsponsor til statskassen.
Et muskelbundt i Saville Row-habit
Ved introduktionen af Range Rover Sport i dansk regi kørte vi en tur i en SDV6 HSE med Dynamic-pakke, et muskelbundt i Saville Row-habit og indrettet med ekstraudstyr for 350.000 kr. Turen efterlod indtrykket af en letløbende, dynamisk og komptent køremaskine kombineret med rendyrket luksus og suveræn komfort. Det skulle den også gerne til prisen: 1.975.000 kr.
Som varebil og uden powershopping i afdelingen for ekstraudstyr er prisen med Dynamic-pakke 878.058 kr. inklusive moms; 759.539 kr. eksklusive moms, men så er den også garderet af en 3-årig fabriksgaranti, alternativt 100.000 km, en 6-årig garanti mod gennemtæring og en 3-årig lakgaranti.
En Dynamic-pakke omfatter sortlakeret frontgrill og ditto fenderlister såvel som omkring tågeforlygter og dæksler over trækøjer samt hækvinge. Dertil kommer rødlakerede 20-tommer bremsecalipre og et interiør med sæder betrukket med perforeret Oxford-læder og særskilt farvekombination. Merprisen for røde bremsecalipre er 4.286 kr.!
Den væsentligste detalje i pakken er måske den aerodynamiske detalje kaldet Performance Enchancement, som bidrager til at forøge topfarten
Mange raffinerede detaljer
Den nye og mere dynamiske profil afslører ikke modellens lavere tyngdepunkt i forhold til den hidtidige model ligesålidt som vægtreduktionen fra 2.535 til 1.995 kg, hvilket i høj grad har bidraget til den nye bils dynamiske køreegenskaber.
I terræn lader den nye Range Rover Sport næppe noget tilbage at ønske i forhold til forgængeren, der med det raffinerede Terrain Response-system praktisk taget er second to none.
Den nye kan bl.a. leveres med elektrisk betjent trækkrog, sourround-kamera, blind spot-varsling og varsling mod for stor vadedybde, cruisecontrol med assistance ved køkørsel, fabriksmonteret navigation og indirekte belyste dørtrin – altsammen noget som kan få prissedlen til at svulme, omend det vil være billigere i en van-udgave end i en tilsvarende bil mellem hvide skilte.