Biltorvet.dk samlede for nylig Danmarks syv vigtigste pickup’er til en test for at se om Mercedes nye X-Klasse kan slå veletablerede modeller som Volkswagen Amarok, Ford Ranger og – ikke mindst – Toyota Hilux.
Fælles for de testede modeller er, at de har et rimeligt alsidigt og solidt firehjulstræk, en maks. trailervægt på over 3 tons og en lasteevne på cirka et tons. I Danmark består dette kavaleri af Isuzu D-Max, Fiat Fullback, Mitsubishi L200, Mercedes X-Klasse, Nissan Navara, Toyota Hilux, Ford Ranger og VW Amarok.
Lille marked i Danmark
På markedet findes også SsanYong Actyon Sports, men denne befinder sig i en lidt mindre klasse med en lastevne på ca. 650 kg og en trailervægt på maks. 2,3 tons.
I Danmark er der ikke det store marked for firehjulstrukne 1-tons pickup’er. Det totale årlige salg ligger på omkring 500 eksemplarer om året. Alligevel nærmest sværmer de store bilproducenter for disse robuste og fremkommelige ladbiler, og det hænger sammen med, at de oplever stor popularitet ude omkring i verden.
Biltypen har udviklet sig
Med til at gøre disse biler populære er, at de i dag er praktiske og langt mere komfortable med masser af motorkraft i forhold til hvad der var tilfældet i 1980’erne. I takt med den stigende interesse har flere mærker meldt sig i segmentet.
- Den største nyhed må helt klart være Mercedes, som mener, de har skabt en pickup, der kan arbejde lige så hårdt, som konkurrenterne, men som har al den luksus og sikkerhed, man forventer af en personbil fra Mercedes, lyder det fra Biltorvets journalist og testpilot Andreas Hedegaard.
Badge engineering
Med i testen er også Fiat Fullback. Lige som Mercedes X-Klasse er der tale om såkaldt “badge engineering”. X-Klassen er nemlig baseret på Nissan Navara, og Fullback er teknisk fuldstændig identisk med Mitsubishi L200 – og det er også derfor L200 ikke er med i testen.
Resten af feltet er mere traditionelt, ført an af den legendariske Toyota Hilux. Nissan Navara og Ford Ranger er to andre klassikere, og Volkswagens Amarok har efterhånden også opbygget et ry og masser af tilhængere – og denne gang stiller den med V6-power.
Maskintrailer på slæb
Alle testbiler blev spændt for en maskintrailer model GP126 fra Ifor Williams Trailers, og den blev lastet med en gravemaskine, så den vejede 3.100 kilo. Desuden blev bilerne testet i et kuperet skovområde med mudder og stejle skrænter ved Kalundborg.
Sidst, men ikke mindst blev alle syv biler vurderet på deres evner på snoede landeveje og på langtursevnerne på motorvej. – Til sammen skulle det gerne give et solidt indtryk af bilernes evner, siger Andreas Hedegaard.
Laveste kvalitet i feltet
Efter testen blev bilerne rangordnet, og det blev en syvendeplads til Isuzu D-Max. Den bliver rost for en fin, 5-års garanti og for at kunne opvise den laveste pris.
Dog vurderes dens køreegenskaber som upræcise, lige som kvaliteten af kabinen ikke matcher konkurrenternes. Det tæller dog på plussiden, at den er veludstyret og har en velfungerende 6-trins automatgearkasse.
Fiat mangler overskud
Fiat Fullback ender på en sjetteplads. Den væsentligste årsag til denne placering er, at den ikke har samme overskud til tunge trailere som konkurrenterne.
Til gengæld har den masser af udstyr til prisen, og i terrænet placerer den sig midt i feltet. Et spærredifferentiale til bagakslen ville i følge testholdet være det, der skulle til for at komme på højde med visse konkurrenter.
Luksus fik en lav placering
Lidt overraskende kan Mercedes X-Klasse kun mønstre en femteplads i testen. Den vurderes som klart den mest luksuriøse bil i testen med en lækker kabine og et lavt støjniveau.
Men den indkasserer minuspoint for sin manglende stabilitet med en 3,1-tons trailer på slæb. Desuden blev den oplevet som mindre duelig i terræn på grund af dens lave frihøjde, hvilket måske delvist kan forklares ved at testbilen var monteret med relativt asfaltorienterede dæk.
Nissan vinder på prisen
Stjernens tekniske ophav – Nissan Navara – placerer sig et trin højere. Ikke for sin evne til at køre med trailer, for den har samme type bagvogn som X-Klasse.
Den vinder heller ikke over Mercedes for sin motor, for det er præcis den samme. Men vurderet som et arbejdsredskab vinder Navara ved at holde en mere konkurrencedygtig pris end den tyske stjerne.
Hilux foran i terræn
Nogle havde nok på forhånd set Toyota Hilux på førstepladsen, men Biltorvet under den kun en plads som nummer tre. Den høster point for at være langt foran de andre i terræn og for i det hele taget at fremstå som et solidt værktøj til de professionelle.
Men det er der også et par andre konkurrenter, der i følge Biltorvet kan matche. Og da Hilux vurderes til at have “gammeldags køreegenskaber” og for at have en motor med den laveste effekt i klassen – så ender den med en “bronzemedalje”.
Sublim med trailer
Ford Ranger Wildtrak imponerede med at være sublim med den tunge trailer på slæb. Den høstede også pluspoint for sine præcise køreegenskaber og for at byde på masser af sikkerhedsudstyr.
Den 5-cylindrede motor med 200 hk gjorde også et godt indtryk. Eneste minusser er bilens størrelse, der gjorde at den føltes stor og tung at manøvrere rundt med i skoven.
V6’er faldt i god jord
Der var hug til Hilux for dens relativt svage motor, men testholdet indrømmer også gerne, at de har et godt øje til motorkraft. Så det faldt i god jord, at VW Amarok var bestykket med en magtfuld tre-liters V6’er, som i testudgaven ydede 204 HK.
Udover dette blev bilen vurderet til at køre som en personbil med lad og i det hele taget at score over gennemsnittet i samtlige testdiscipliner. Der var reelt kun to negative ting at sige om bilen: Kabinen er kedelig, og der mangler noget sikkerhedsudstyr.
Du kan læse hele testen på www.biltorvet.dk.