Amarok V6 - fordi 180 heste er for lidt | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 21 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Et minimalt facelift markerer overgangen til ren V6-drift i Amarok
Golf-interiør i læder i den testede Highline er vel nok toppen af europæisk pickup-indretning lige nu
Gump med høje kanter er praktisk, men under laddet gemmer sig en bagaksel, som hurtigt bliver udrydningstruet
V6 med op effekt-trin fra 163 til 224 hk er alene om at drive Amarok fra nu af
Selv om Golf-interiøret er lækkert i sammenligning med konkurrenternes, fortæller alderen og en alt for lille touchskærm, at fornyelse må være på vej
Sådan har Europas strammeste og teknologisk mest avancerede pickup set ud siden 2009

Amarok V6 – fordi 180 heste er for lidt

Det ligner et våbenkapløb i pickup-klassen, når VW Amarok V6 tørner ud for Wolfsburg lige før premieren på Mercedes X-Klasse. Men den giver mening mellem byskiltene

af Thomas André
28. december 2016
i Test

Hvis man ikke havde sådan et smukt og rent sind, kunne man godt forfalde til den tanke, at VW måske har sendt Amarok V6 på markedet for at komme den netop annoncerede Mercedes X-Klasse V6 i forkøbet.

‘So ein Ding haben wir doch lange gehabt’, ville de sige og læne sig tilbage i sofaen med øl i glasset og karrywurst mit pommes på tallerkenen. For så bliver Mercedes X-Klasse bare en kopi af noget eksisterende.

Sydafrika og Australien

Men spørger du Volkswagen, hvad i alverden vi dog skal med alle de hestekræfter i en bil, der er skabt til hårdt arbejde i marken og på byggepladser, hvor en stærk konstruktion og reduktionsgearkasse er langt vigtigere end rå kraft, så har de svaret klar.

De siger nemlig, at de har spurgt nede i Sydafrika og henne i Australien, og der siger kunderne, at 180 heste er da alt for lidt til en firehjulstrækker. Selvfølgelig er det da det. De vil have kubik og masser af dem.

Europas indkørsler

Men når støvet efter alle gætterierne og bortforklaringerne har lagt sig, er der dog næppe tvivl om, at Amarok med flest hestekræfter, Navara med bedste køreegenskaber og Hilux med bedste komfort kommer til at kæmpe om de sekundære placeringer, når Mercedes X-Klasse springer ind på scenen og overtager alle drømmescenarierne.

Så hvad har Amarok V6 så at komme med, når Mercedes X-Klasse til næste år med ambitioner om at indtage USA og slås med kæmpe-trucks ‘over there’ og forvandler Europas indkørsler til en naturlig parkeringsplads ved siden af direktionsbilen?

Chokerende meget

Svaret er helt klart: En hel masse – indtil videre. For ingen ved, hvad Mercedes kan få ud af en Nissan Navara med de uafhængige baghjulstophæng og deres egen V6’er samt en kabine-indretning, der er hentet fra en E-Klasse.

Så lad os holde fast i nutiden og bekymre os om fremtiden, når den kommer. For Amarok V6 har chokerende meget at byde på i forhold til den hidtidige topmodel, 2.0 TDI BiTurbo med 180 hk.

Monster-moment

3.0 TDI V6 er nu eneste motor til Amarok. Den fås med 204 eller 224 hk, og fra 2017 kommer den også i en økonomi-udgave med 163 hk. Testbilen er ikke uventet topmodellen med 224 hk og et monster-moment på 550 Nm. Og det gør en væsentlig forskel i forhold til 2,0’eren.

Mercedes X-klasse – selvfølgelig

Men man behøver ikke at trampe pedalen i bund for at opleve forskellen. V6’erens tilbagelænede overflod af kræfter er helt problemfrit til stede ved den mindste ændring i speedertrykket.

Teknologisk offroader

Og det gør ikke oplevelsen mindre overvældende, at det hele foregår gennem den otte-trins DSG-gearkasse. Desværre spænder den lidt ben for hele idéen om Amarok, der i 2009 blev udviklet til at være klassens mest avancerede offroader med alle sine køreassistent-systemer.

Men med DSG-gearet må du give afkald på reduktionsgearkassen, så det hele bare bliver mere teknologi og mindre traditionel offroad. I hverdagen er det en ulempe, når du smider en sung trailer på op til 3,5 tons på krogen og skal have den gennem uvejsomme byggepladser.

Personbilsagtig

Mange varebils-producenter har det med at hyle op om ‘personbilsagtige’ varebiler som det finest tænkelige. Og Amarok nærmer sig. Med sin præcise styring og formidable evne til at simulere personbil på motorvejen er den klasseførende på området.

Fuld pedal i ørkenen med Navara

Den pludseligt bedagede bagaksel med bladfjedre føles ekstremt tillidsvækkende selv ved høj fart, selv om affjedringen stadig er høj og bedst egnet til hårdt arbejde ved moderat hastighed.

Det billige alternativ

Det mest sikre ved Amarok V6 er, at den til næste år bliver stillet over for Mercedes X-Klasse i et hav af sammenlignende test. For de to V6’er kommer til at kæmpe om at være pickuppernes førerhund. Med X-Klassen som luksusdyret og Amarok i en noget uvant rolle som det billige alternativ på trods af en startpris på 287.000 kroner plus moms..

Men på trods af det lille facelift af Amarok V6 er der næppe tvivl om, at VW kommer med en helt ny generation af Amarok V6 med en ny bagaksel af én eller anden slags i løbet af meget kort tid.

 

 

 

 

 

 

Tags: Amarok V6Mercedes X-KlasseNissan NavaraToyota Hilux
Tidligere Artikel

Alpernes konge

Næste Artikel

Uber giver Californien fingeren

Næste Artikel
Sådan så det ud, da Ottos lastbil med semi-selvkørende funktion kom og hentede Ubers selvkørende testbiler i San Fransisco.

Uber giver Californien fingeren

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Et minimalt facelift markerer overgangen til ren V6-drift i Amarok

Amarok V6 – fordi 180 heste er for lidt

28. december 2016
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering