Amarok har for længst bevist sine evner som offroader. Med sin sofistikerede undervogn og en række computerstyrede indstillinger af firehjulstrækket formår den at udnytte alt tilstedeværende greb i underlaget i uforlignelig grad. Så med et sæt grovmønstrede dæk og det rigtige tilbehør bør Amarok’en være ideel til den forestående vintertjeneste i by- og boligområder, hvor man helst ikke vil have tunge lastbiler til at rydde vejskilte og blomsterkummer. På SingleCab-versionens 3,5 kvadratmeter store lad er der plads til en anselig saltspreder ud over selvfølgelig en frontmonteret sneplov på en specialopbygning.
500 liter salt
På billederne her er det tyske Aebi Schmidt, der har ombygget en Amarok SingleCab med 140-hestes TDI-motor til plov og en saltspreder med en totalvægt på 925 kg inklusiv en halv kubikmeter salt salt. Med til den nye saltspreder hører et GPS-baseret overvågningssystem, der holder styr på, hvor, hvornår og hvor meget salt, der er blevet spredt, så man fra centralt hold kan holde styr på indsatsen mod de glatte og snedækkede veje.
Indbygget vibrator
Både spreder og plov drives med et hydraulisk tokreds-system fra et kraftudtag på Amarok’ens gearkasse. Systemet styres med et joystick på instrumentbordet, der har trådløs forbindelse til udstyret via Bluetooth, så der ikke skal laves ny kabelføring til installationen. Også Amarok DoubleCab kan få sig en salt- eller grusspreder på nakken. Den er i sagens natur lidt mindre, men der er plads til 380 liter salt svarende til 550 kg, og der er sågar indbygget vibrator, så den lille model også sikrer konstant forsyning til sprederen.