301 kg vejer Jesper Christensens nye aluminiumsmøbler i hans nyerhvervede Renault Master, der skal køre udrykningskørsel med hydraulik-reservedele. Og 468 kg havde samme indretning med skuffer, skabe og hylder vejet, hvis han havde valgt en traditionel løsning i stål.
Forskellen kan han lægge direkte til nyttelasten, og 167 kg stumper i gummi og stål er immervæk en sjat.
Kun bordplader i træ og håndtag i plastik skiller sig ud. Resten af indretningen – reoler, skuffer og hylder er i ren aluminium.
450 varenumre
Jesper Christensen, der i forvejen har J Christensen Transport i Køge, er ved at starte virksomheden Hose Doctor op.
– Det er helt nyt. Vi kører sådan en slags udrykning til lastbiler og entreprenørmaskiner, der er brudt ned og skal have repareret og udskiftet hydraulikslanger her og nu, forklarer chefen, der også selv skal ud og hjælpe nødstedte chauffører og kranførere i det nye firma.
– Vi har alt i 2- og 4-lags slanger med ud, så vi kan klare alt op til 5/4-tomme slanger på stedet. Og skal vi det, må vi have det hele med. Det betyder, at vi har over 450 varenumre med, og så mange hydraulikkoblinger, fittings og slanger vejer godt til. Derfor er det helt afgørende, at vi kan holde vægten på bilen nede for at kunne have så høj nyttelast som muligt, forklarer han.
Stort læs – lille kort
I vognmandsforretningen er de vant til vogntogsvægte på op til 48 ton, men konceptet med Hose Doctor kræver hurtig udrykning og smidighed. Derfor var det vigtigt at få skruet en varebil til lille kørekort sammen. Det giver mere fleksibilitet og kortere udrykningstid, når man kan holde samme hastighed som personbilerne.
Og chefen er allerede stensikker på, at næste bil skal have samme type møbler.
– Nu skal vi jo lige se, om det kan række til et fuldtidsjob, men det satser vi da på. Og skal vi have flere biler, så skal de også bygges op med alu. Jeg er helt fascineret af, så godt de skuffer kører.
Fakta:
Aluca-systemet er tysk og importeres af Sanistål Bilindretning.
Alu-møblerne er lidt dyrere end tilsvarende stål-opsætninger, men fordelen er, at de vejer cirka en tredjedel mindre.
For montører og fittingskrævende håndværkere betyder det en forøgelse af nyttelasten på 100-200 kg afhængigt af indretningen.