Er gulpladebilen for tam til din smag og er du hægen efter noget rapt og smart, skal du måske vende blikket mod Alfa Romeo og gå den nye Giulietta Quadrifoglio Verde TCT efter i svejsesømme og andre detaljer – det er italiensk kræs for køreglade sjæle.
Grand Touring for 312.000 kr.
QV-modellen er nu indlemmet i det danske modelprogram, og med den følger en nyudviklet motor i aluminium kombineret med en dobbeltkoblet TCT-gearkasse, og dermed er der nu et italiensk alternativ til GTI-fikserede entusiaster, som ellers er henvist til at vælge iblandt modeller af tysk, fransk eller asiatisk oprindelse.
Vel er den nye QV ingen 4C eller 8C Competizione, men dens teknologiske DNA-materiale er umiskendeligt af den slags, som kendetegner de ypperligste Alfa Romeo-modeller – og så er der lige den farverige detalje, at QV’en kan registreres på gule eller spraglede nummerplader.
Forskellen kan ses på bankkontoen, som i stedet for at krympe med 506.000 kr. kan nøjes med et træk på 312.842 kr. incl. afgifter, men excl. leveringsomkostninger.
Sportstrænet ”signorina“
Lyder det interessant, okay, så er her mere om det 4-hjulede kløverblad – Quadrifoglio betyder firkløver og Verde grøn.
Eller måske bør QV’en snarere omtales med tilbørlig respekt for det feminine, for der er tale om en ”donna“ på hjul eftersom Giulietta er et latinsk pigenavn, et navn Alfa Romeo siden 1954 har anvendt som en association til noget smukt, individuelt og stærkt.
Brugen af navnet Giulietta stammer fra 50’ernes klassiske Fellini-film ”La Strada“ med Giulietta Masina i hovedrollen og i dag er det nu også synonymt med en sporty varebil med 17-tommer hæle og rødlakerede negle … undskyld, hjul og Brembo-bremsecalipre.
Rap og sej sprinter
Og under frontklappen spinder en 4-cyl. benzinmotor, der er 22 kilo lettere end forgængeren og som leverer 240 hk og et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm.
Huh, det er noget, der rykker, når den sprælske ”donzella“ hanker op i den plisserede nederdel, stamper ”hælene“ i asfalten og spurter derudad til ”klokken“ står på 100 km/t – det tager bare 6,0 sekunder og urskivens røde viser går først i stå ved 244 km/t.
Er det gennemsnitlige normtal vel også 10,0 km/l eller mindre og CO2-udslippet på niveau med et nedslidt kraftværk? Næh, det er 14,3 km/l og udslippet 162 g/km.
Til jobbet og fritiden
Til sådan et set-up hører naturligvis andet og mere end ordinær teknologi, så derfor er den temperamentfulde ”donna“ udstyret med forstærkede bremser, forlygter med mørktonede indsatser og mørktnede ruder bagtil, hvortil kommer farvematchende dørgreb, sidespejlshuse, lygtekranse og frontgrill i mørk finish.
Interiøret er piftet op med Alcantara-betrukket møblement og detaljer i aluminium ligesom rattets og gearstangskappens grønne og hvide syninger matcher Quadrifoglio-temaet, der også indebærer 2-zone klimasystem, ratbetjent gearskifte, radio med Bluetooth og berøringsfølsom skærm, parkeringssensorer for og bag samt cruise control.
Den er med andre ord præsentabelt klædt på til både jobbet og fritiden, og VW Scirocco, Seat Leon Cupra og de andre 1000 meter-løbere har fået en smækker og stilfuld konkurrent.