Altomvarebiler.dk til IAA-messe i Hannover:
Specialisterne hos Al-Ko har haft travlt og præsenterer en stribe nyheder ved Hannovers internationale varebiludstilling med over 300 verdenspremierer fra flere end 2.000 udstillere fra 45 lande.
For Al-Kos vedkommende spænder nyhederne fra et chassis med indbygget ESP-system og et højdereguleret anhængertræk til et forbedret program af trækspil samt et nyt træktøj med automatisk bremsejustering, anti-slinger kobling og tyverisikring kombineret med et ergonomisk udformet betjening af støttehjul med en bæreevne på op til 800 kilo.
Ny system-kombination
Al-Ko har køresikkerheden for øje, når der sysles med ny udvikling til chassiser og trailere, og et eksempel herpå er et AMC-chassis med ESP-system, som Al-Ko præsenterer ved IAA-messen.
Det et er udviklet til Al-Kos AMC-chasiser til Citroën, Fiat og Peugeot monteret med standarddæk, og kan kombineres med dæktrykovervågning og advarsel mod utilsigtet vognbaneskift.
Mere komfort med bælg fra Al-Ko
Et andet system er en torsionsaffjedret tandem-aksel kombineret med skivebremser og 13-tommer hjul til basisudgaver af modeller som Fiat Ducato og VW Transporter.
AMC-chassiset – Al-Ko Motor Chassis – egner sig især til biler med nedbygget chasiss, f.eks. salgsvogne, autotransportere og specialbyggede kassevogne med f.eks. øget sporvidde.
Gevinsten er lav vægt, lavt tyngdepunkt og uafhængig affjedring – eventuelt med luftaffjedring – og optimale køreegenskaber.
Fleksibelt koblingssystem
Når trækkuglen ikke sidder i samme højde på alle biler, og der på grund af vekslende hjuldimensioner er forskel i højden på trækkker og træk, kan det knibe med at koble et anhæng til, så det står vandret.
Dét har Al-Ko taget højde for med et nyudviklet justerbart system; et træk med knæk-led, så trailere kan kobles til praktisk taget hvilkensomhelst varebil op til 3,5 tons.
Der er tale om to versioner – Optima og Basic – og førstnævnte er allerede på markedet, mens sidstnævnte er klar i slutningen af året.
Det justerbare system kan anvendes til træk fra 1.000 kilo og op til 1.600 kg, 2.700 kilo og 3.500 kilo. For Basic-udgavens vedkommende kun de tre sidstnævnte vægtgrænser.
Fra 280 til 950 mm
Med det nye system kan trækstangen modificeres til en koblingshøjde fra 280 til 950 mm., og det giver frit spil for virksomheder med forskellige typer køretøjer i vognparken; fra ordinære kassevogne som VW Transporter til en højbenet Unimog – eller for den sags skyld dybt under bagsmækken på en lastbil.
Højdejusteringen af knæk-trækket er ergonomisk udformet, så det kan betjenes af én mand, ligesom selve koblingstypen er let at udskufte fra en type til en anden.
Bremsesystemet sidder beskyttet i trækstangens kantede profil-led. Kort sagt: en interessant nyhed for brugere med behov for fleksibilitet og varierende sammenkoblinger.
Til eftermontering
Al-Kos nye AKS 3504 træktøj med anti-slingre kobling og kuglelås samt Pro-støttehjulet er både til originalmontering og eftermontering.
Angiveligt vil praktisk taget alle trailere kunne eftermonteres med det nye træktøj – med eller uden anti-slinger kobling – og det vil være på markedet fra starten af 2015.
Al-Ko har allerede lanceret det nye fuldautomatiske Pro-støttehjul på markedet.
Forbedret trækspil-program
Al-Kos har iøvrigt lanceret trækspillene Plus og Compact med forbedret overfladebehandling og rustbeskyttelse. Dertil kommer efterfølgerne Basic og Optima med lettere og mere komfortabel betjening.
Der er tale om spil til montering på vognlad og trailere og som dækker vægtklassen fra 250 til 1.500 kilo.