Bilproducenter tilbagekalder i stigende omfang tusinder og millioner af biler for at kontrollere og om fornødent rette disse for fejl, og tendensen vil fortsætte.
Dét forventer i det mindste topchefen for Renault-Nissan, Carlos Goshn, der også er præsident for den euroææiske sammenslutning af bilproducenter, ACEA.
Konkurrencen er så tæt, at producenterne står på pinde for at fastholde bilkøbernes loyalitet fremfor at risikere en kundeflugt ved at ignorere klager over fejl.
Toyota, Honda, Nissan, Mazda, BMW, Chrysler og General Motors har gennem de seneste to år gennemført en række tilbagekaldelser, mens andre selskaber har udsendt servicemeddelelser til bilejerne med anbefaling af at få deres biler kontrolleret.
Goshns forudsigelse kommer i slipstrømmen på problemer med og advarsler mod airbags fra en af verdens største leverandører, Takata Corporation.
Ved undersøgelser af en række ulykker, er der i dødsofre fundet sprængstykker fra eksploderende airbags.
Problemet synes især knyttet til biler, der kører i områder med høj temperatur og luftfugtighed.
Blandt de modeller, som er omfattet af tilbagekaldelser og servicemeddelelser er: BMW 3-serie Sport Wagon, Dodge Ram 1500, 2500, 3500, 4500 og 5500 samt Dodge Durango og Dakota, Ford Ranger, S, aab 9-2X, Honda Civic, Accord, CR-V, Odyssey, Nissan Pathfinder, Subaru Outback, Toyota Corolla og Tundra samt Mazda6, MPV og B-serie pick-up – ialt flere end 7,7 mio biler foruden et ikke nærmere angivet, men dog meget betydeligt antal tilbagekaldte biler fra General Motors.