Blandt premierenyhederne ved varebiludstillingen i Birmingham var prototypen til den nye Ford Transit Courier med 2,3 kubikmeter varerum. Der er tale om en helt ny model, som indgår Fords nye varevognsprogram bestående af dels Transit, Transit Custom, Transit Connect, og truppens mindste: Transit Courier.
I Birmingham viste Ford også Custom-udgaven med forhøjet tag og 8,29 kubikmeter varerum samt den store Transit med egenvægt fra 3,5 tons og opefter. Begge disse modeller indlemmes ligesom Courier og den nye Connect i det danske modelprogram. Transit Custom med forhøjet tag introduceres senere i år herhjemme, hvorimod Courier, Connect og den store Transit med 15 kbm. varerum først ventes lanceret i Danmark primo/medio 2014.
Ifølge produktchef Steffen Mamsen, Ford Danmark, kommer den store Transit og afløseren for den nuværende Connect først og den nye, kompakte minivan Courier sidst. I forvejen råder Ford Danmark over syv alternativer til dækning af behov for varetransport i mindre omfang: Fiesta Van, B-Max Van, Focus Van, C-Max Van, Mondeo Van, S-Max Van og Galaxy Van, så lanceringen af de større varebiler har højere prioritet end Transit-truppens mindste medlem.
Skal booste varebilsalget
I Birmingham gav såvel vicepæsident for Fords produktudvikling, Barbara Samardzich, og Fords britiske flådechef, Phil Hollins, udtryk for, at det nye Transit-program er udviklet med henblik på at booste salget af Fords varebiler, så det globalt runder 400.000 i 2016.
Ifølge Ford bliver Courier som det fjerde medlem af Transit-kvartetten en ”klasseledende kombination af rummelighed, driftsomkostninger og sikkerhed“.
Som den mindste af de fire i Fords kommercielle kvadrille, er Courier baseret på samme B-chassisplatform, som Fiesta Van og B-Max Van. Med en ladlængde på 2590 mm og plads til 2,3 kbm. gods samt et motorprogram, som inkluderer den imposante 100 hk Ecoboost-motor på 1,0 liter, bliver Courier en interessant nyhed på det danske varebilmarked i foråret 2014.