Varebiler rammes af strengere miljøzoner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
De fem største byer i Danmark får mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

Gennem tre trin skal de ældre dieseldrevne varebiler presses ud af de store byers miljøzoner

af Jess Ulrik Verge
9. oktober 2018
i Nyheder

“Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor forureningen er størst, og hvor der bor flest mennesker. København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg får nu mulighed for at stramme miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser, og varebiler.”

Det meddeler Miljø- og Fødevareministeriet. Det er et led i regeringens klima- og luftudspil, der giver de fem største byer i Danmark mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.

Skrappere krav til varebilerne

I de gældende miljøzoner er kravet, at lastbiler og busser skal være mindst Euro 4-køretøjer eller have monteret partikelfilter. Kravene har været de samme siden 2010 og har således ikke fulgt med den teknologiske udvikling.

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

-Som noget nyt er der nu også skrappere krav til de ældre varebiler. Dette er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Tre trin frem til 2025

For de ældre, dieseldrevne varebiler betyder dette stramninger gennem tre trin. Fra 1. juli 2020 stilles der krav om Euro 4 for at kunne køre i miljøzoner, fra 1. juli 2022 stilles der krav om Euro 5, og fra 2025 skal alle dieseldrevne varebiler leve op til Euro 6.

Som baggrund for stramningerne skriver ministeriet, at trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Endnu mere i myldretiden i de største byer. Især lastbiler, busser og varebiler er de store syndere.

Sodpartikler ned med en fjerdedel

– Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Hamburg indfører dieselforbud

Han tilføjer, at luftforurening er kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer.

Ordningen digitaliseres

Regeringen vil samtidig stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne gennem en digitalisering af ordningen. Det vil også betyde, at erhvervet undgår besværet med de fysiske miljøzonemærker.

I følge regeringen har indsatsen for ren luft i Danmark været en succes. Antallet af for tidligt døde er næsten halveret fra 1990 til i dag. I dag medfører luftforurening årligt 3.200 for tidligt døde og er dermed stadig en udfordring, som koster mennesker og samfund dyrt.

Tags: Jakob Ellemann-JensenluftforureningMiljø- og FødevareministerietMiljøzoner
Tidligere Artikel

Mobil arbejdsstation til varerummet

Næste Artikel

En kvart million Vivaro'er

Næste Artikel
Vauxhall-fabrikken i Luton med Vivaro nummer 250.000

En kvart million Vivaro'er

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
De fem største byer i Danmark får mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

9. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering