“Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor forureningen er størst, og hvor der bor flest mennesker. København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg får nu mulighed for at stramme miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser, og varebiler.”
Det meddeler Miljø- og Fødevareministeriet. Det er et led i regeringens klima- og luftudspil, der giver de fem største byer i Danmark mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.
Skrappere krav til varebilerne
I de gældende miljøzoner er kravet, at lastbiler og busser skal være mindst Euro 4-køretøjer eller have monteret partikelfilter. Kravene har været de samme siden 2010 og har således ikke fulgt med den teknologiske udvikling.
Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler
-Som noget nyt er der nu også skrappere krav til de ældre varebiler. Dette er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Tre trin frem til 2025
For de ældre, dieseldrevne varebiler betyder dette stramninger gennem tre trin. Fra 1. juli 2020 stilles der krav om Euro 4 for at kunne køre i miljøzoner, fra 1. juli 2022 stilles der krav om Euro 5, og fra 2025 skal alle dieseldrevne varebiler leve op til Euro 6.
Som baggrund for stramningerne skriver ministeriet, at trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Endnu mere i myldretiden i de største byer. Især lastbiler, busser og varebiler er de store syndere.
Sodpartikler ned med en fjerdedel
– Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Han tilføjer, at luftforurening er kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer.
Ordningen digitaliseres
Regeringen vil samtidig stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne gennem en digitalisering af ordningen. Det vil også betyde, at erhvervet undgår besværet med de fysiske miljøzonemærker.
I følge regeringen har indsatsen for ren luft i Danmark været en succes. Antallet af for tidligt døde er næsten halveret fra 1990 til i dag. I dag medfører luftforurening årligt 3.200 for tidligt døde og er dermed stadig en udfordring, som koster mennesker og samfund dyrt.