DAF og FAI flyttede i efteråret 2011 sammen og har siden delt kontor i Autobranchens Hus i Taastrup. Samarbejdet har fungeret så gnidningsfrit, at fusionen til AutoBranchen Danmark bliver en realitet et år tidligere end planlagt.
På ekstraordinære generalforsamlinger i Foreningen af Auto- og Industrilakerere og Danmarks Automobilforhandler Forening vedtog medlemmerne at fusionere de to organisationer.
Brancheorganisationen AutoBranchen Danmark bliver dermed en realitet fra den første januar 2014.
20.000 ansatte
Formændene for begge organisationer glæder sig over generalforsamlingernes resultat.
Lasse Jæger Jensen, formand for FAI, kalder generalforsamlingernes ’ja’ til fusionen for en ’historisk beslutning’.
– Vi har søsat et banebrydende projekt, der samler to af branchens vigtigste organisationer under et navn. Dermed får vi også en unik faglig platform for reparation og salg af biler i Danmark, siger han.
AutoBranchen Danmark bliver organisation for 800 bilforhandlere, bil- og lakeringsværksteder med i alt 1100 forretningssteder. Organisationens medlemmer beskæftiger 20.000 personer og omsætter for i alt 50 milliarder kroner.
Bedre for medlemmerne
– Med AutoBranchen Danmark får vi en meget bredere og stærkere platform at arbejde ud fra, og vi vil kunne tilbyde vores medlemmer langt mere, end vi gør i dag, siger Formand for DAF, Knud Nielsen.
Konkret vil AutoBranchen Danmark bestå af to sektioner – en salgs- og en eftermarkedssektion. Ny administrerende direktør for hele organisationen bliver DAF’s nuværende administrerende direktør Jens Brendstrup, der også får ansvaret for salgssektionen. FAI’s direktør Michael Nørregård får titel af underdirektør, blandt andet med ansvar for eftermarkedssektionen.
De to moderforeninger fusionerer også deres arbejdsgiverforeninger under navnet AutoBranchens ArbejdsgiverForening.
Men giver det også bilejerne noget ekstra at se frem til?