Hvor lækkert kan man indrette sin varebil, hvis bare man fik lov at vælge frit fra alle hylder? Mon ikke vi har svaret i drifting-kongen Fredric Aasbøs servicevogn: En spritny Toyota Proace. Hans mekaniker – Erik – er begejstret, og man forstår ham godt.
– Nu har han fået det præcis, som han vil have det, siger Fredric. Sammen med Erik viser han på Youtube, hvad der kan ske, når en sponsor som Sortimo åbner for Aladdins hule. Med indretningslækkerier fra serien Custom HD har teamet bygget et varerum op efter alle kunstens regler.
Mobile værktøjsskuffer
– Vi har fået bygget os en rigtig ‘custom van’, siger Erik og åbner den venstre skydedør. Her står to skuffemoduler, et såkaldt Work Range Tool Box kit. I skufferne ligger et kæmpe arsenal af topnøgler, gaffelnøgler, ringnøgler og momentnøgler. Hver nøgle ligger sirligt placeret på sin egen plads i figurskåret skum.
Men ikke nok med det. De to skuffemoduler kan tages ud af bilen. Med bespændingsgreb kan de fastgøres på en trolley, så værktøjet ubesværet kan fragtes derhen, hvor bilen er.
Reservedele ad libitum
Vi går om til bagenden af servicebilen, hvorfra der er adgang til et imponerende lager af reservedele. Under en almindelig hylde med mindre benyttede reservedele findes en sektion med udtræksskuffer, der indeholder alt det, der som regel går i stykker på drifteren.
Til venstre er der fra gulv til loft en hulplade, hvorpå der er ophængt tungt værktøj og dele til tuning og reparation af undervognen. Naturligvis er der også et skruestik. Det er boltet fast til en kraftig plade af krydsfiner, der kan klappes ned som et lille værkstedsbord.
Dækkene er brændt af på 40 sekunder
Svejseudstyr er der selvfølgelig også, og selv om der også står et kavaleri af brændstofdunke, er der alligevel forbløffende meget gulvplads. Og det er nødvendigt, for der skal medbringes dæk i rå mængder. Drifteren er en Toyota GT86, der sender 900 HK ud gennem baghjulene, og når Fredric drifter med op til 200 km/t kan han brænde et sæt dæk af på kun 40 sekunder.
Den talentfulde nordmand konkurrerer i bl.a. Formula Drift Championship, som han i øvrigt vandt i 2015. Desuden har han bl.a. vundet to nordiske mesterskaber.
Skal også trække biltraileren
Til sidst kommer vi om til højre skydedør, hvor der er adgang til en kasse med differentialer og endnu en sektion med udtræksskuffer til aksler og andre drivlinjekomponenter.
Tungt lastet med alle disse herligheder er den ny Toyota Proace i den grad kommet på arbejde i Fredric Aasbøs tjeneste. Men det stopper ikke her. Den skal nemlig også trække traileren med GT86’eren om bord, så der bliver brug for dens fulde anhængerkapacitet på 2,5 tons.
Du kan se videoen her: