I dag har det vist sig, at torsdagens tilbagekaldelse af danske VW-biler ikke kun gjaldt sikringer og brændstofslanger, men også biler med DSG7-gearkasse. Angiveligt drejer det sig om ca. 9.000 biler, som skal omkring det autoriserede værksted og have skiftet olien på gearkasse for at eliminere risikoen for fejlfunktion.
Vi var torsdag i kontakt med Skandinavisk Motor Compagni for at høre nærmere om tilbagekaldelsen af modellerne Tiguan og Amarok, og omtalte efterfølgende dette her på siden.
Senere erfarede vi fra anden side om tilbagekaldelsen af biler med DSG-gear, hvilket også blev også nævnt i gårsdagens historie, omend kun periferisk, da det tilsyneladende kun angik biler solgt på det kinesiske marked.
Nogle går fri, andre ikke
Imidlertid har det i dag fredag vist sig, at tilbagekaldelsen også gælder omkring 9.000 danske biler af typen Polo, Golf, Scirocco, Touran, Tiguan, Caddy, Scirocco og den Passat-baserede CC-model, men ifølge en udsendt bulletin berører det ikke biler i VW Erhvervsbilers modelprogram.
Det vil i praksis sige, at modellerne Amarok, Transporter og Crafter ikke berøres af tilbagekaldelsen omkring DSG7-gearet, da ingen af disse modeller er udstyret med gearkasser af denne type.
Derimod forekommer den pågældende gearkasse på modeller som Polo, Golf, Passat, Scirocco og Caddy registreret som varebiler, og disse er ligeledes omfattet af den officielle tilbagekaldelse.
Audi, Seat og Skoda?
I skrivende stund gælder tilbagekaldelsen kun VW-modeller, men da DSG7-gearkassen også anvendes i VW-gruppens øvrige modelportefølje, må det forventes, at der kan komme tilsvarende tilbagekaldelser fra Audi, Seat og Skoda.
Årsagen til problemet
Problemet med DSG7-transmissionen er – som nævnt i går – at den syntetiske olie i gearkassen ved særlige kørselsforhold kan påvirke transmissionens elektroniske system, så gearkassen kobler ud, og får bilen til at køre i frigear.
Angiveligt kan miséren opstå ved en kombination af høje temperaturer, ditto luftfugtighed og megen køkørsel.
Ifølge VW-importøren forekommer den slags kørselsforhold ikke i Danmark, men som en forebyggende serviceaktion indkaldes biler med DSG7-gear alligevel for at få udskiftet den syntetiske olie med en mineralsk.
Serviceaktion i 2014
Olieskiftet tager halvanden time og er gratis for bilejerne. De berørte biler forventes indkaldt og serviceret i løbet af 2014, og importselskabet tager direkte kontakt til samtlige eksisterende kunder.
Ejere af biler, der kører udenfor den autoriserede VW-service, men som har DSG7-gear, anbefales at tage kontakt med enten en VW-reparatør eller et andet værksted, som kan foretage det fornødne olieskift, når serviceaktionen er igangsat.