I 1952 præsenterede Michelin en nyhed, som skulle komme til at revolutionere transportbranchen og helt forandre den tekniske idé, der lå til grund for dækket. Nyheden fik navnet X og var et radialdæk til lastvogne.
Radialdækket til lastvogne var en udvikling fra personvognssiden, hvor Michelin lancerede radialdækket allerede i 1946; dækket blev hurtigt kendt for sit generiske navn: X. Lanceringen af X-dækket til lastvogne betød en stor forandring for transportbranchen og gav Michelin et stort forspring på markedet.
I takt med at verden blev genopbygget efter anden verdenskrig, blev behovet for mobilitet også øget i rasende fart. Det var starten på en blomstrende tid for transportbranchen. Alene mellem 1955 og 1960 blev trafikken øget med mellem 70 og 80 procent på de franske motorveje.
Et bedre dæk
– Nu blev grunden lagt til vores forbrugersamfund, og flere og flere varer og personer skulle transporteres på vejene. Det stillede selvfølgelig ekstremt store krav til både lastvogne og dæk, siger Richard Andermyr, markedschef for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.
Lanceringen af radialdækket til lastvogne medførte store gevinster i tid og sikkerhed. Selv om diagonaldækket gav et stort opsving i mobiliteten på vejene i hele verden i første halvdel af 1900-tallet, havde denne dækopbygning sine begrænsninger. Dækket var ikke særlig modstandsdygtigt over for fart og varme – noget som indebar, at dækkene hurtigt blev slidt op og skabte problemer.
Radialdækkets vejgreb, modstandsdygtighed over for varme og forbedrede slidstyrke forlængede ikke bare dækkets levetid og gav større komfort, men bidrog også til et mindsket brændstofforbrug.
Michelin oplyser, at det globale transportmarked helt er ved at gå over til radialdæk. Globalt set bruger 73 procent af alle lastvogne radialdæk, og tallet er allerede oppe på 100 procent i Vesteuropa.