5000 euro i tilskud til køb af el-varebil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Rotterdams miljøzone forbyder dieselbiler fra før 2001 - og nye stramninger er på vej

5000 euro i tilskud til køb af el-varebil

En pose penge skal stimulere salget af elektriske varebiler til bydistribution

af Jess Ulrik Verge
9. december 2018
i Nyheder

Regeringen i Danmark er ude med riven efter ældre, fossile varebiler. Senest med en stramning, der fra 2020 giver de store byer mulighed for at forbyde Euro 4-biler adgang til miljøzonerne.

I Holland er der også miljøzoner, men her forsøger man samtidig at hjælpe de mennesker, der i deres arbejde er afhængige af at kunne levere varer i byerne. Nemlig ved at tilbyde et tilskud på 5000 euro (ca. 37.500 danske kroner), hvis de køber eller leaser en elektrisk varebil. Det skriver det hollandske logistikmagasin Evofenedex.

Nødvendigt for at kunne opfylde målet

Ordningen gælder for ansøgere, der bor i Rotterdam og i alt 18 tilstødende kommuner. Bystyret i Rotterdam betragter muligheden for tilskud som en nødvendighed for at kunne opfylde målet om emissionsfri transport i 2025.

Holland hopper med på den store vogn

Tilskuddet udbetales kun til el-drevne varebiler til godstransport i kategori N1, hvilket vil sige op til 3,5 tons totalvægt. Måske vil ordningen også komme til at omfatte varebiler på 4,25 tons, der næste år som forsøg må køres på lille kørekort i Holland.

Hånd i hånd med andre ordninger

Alle virksomheder, der ofte distribuerer varer i Rotterdam, vil kunne søge om at få tilskuddet. Det gælder også freelancefirmaer og enkeltmandsfirmaer. Rotterdam har i øvrigt også andre ordninger, der skal stimulere brugen af elektriske biler og i øvrigt gøre det lettere at distribuere varer.

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

For eksempel må elektriske taxier, private busser og lastvogne benytte 19 af byens busbaner. Desuden vil emissionsfri vare- og lastvogne blive tilladt længere laste- og lossetider i byens gågader.

Tilskudsordningen løber foreløbig indtil den 31. december 2019, og der kan søges om tilskud frem til 1. december 2019.

Flere stramninger i 2020

Rotterdams miljøzone er lukket for alle dieseldrevne biler, der er indregistreret før 1. januar 2001. For benzindrevne biler gælder, at disse skal være indregistreret 1. juli 1992 eller senere for at måtte køre i zonen.

Bystyret arbejder i øjeblikket på en yderligere stramning af adgangskravene. Disse vil træde i kraft 1. januar 2020. Der er dog muligheder for at ansøge om fritagelse fra de gældende miljøkrav, hvis man opfylder særlige betingelser. Også udenlandske varebiler kan blive fritaget ved at købe dagsfritagelser, som koster ca. 190 kr. pr. dag.

Tags: luftforureningMiljøzonerRotterdam
Tidligere Artikel

Vinterdæk på varebiler

Næste Artikel

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

Næste Artikel
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Rotterdams miljøzone forbyder dieselbiler fra før 2001 - og nye stramninger er på vej

5000 euro i tilskud til køb af el-varebil

9. december 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering