Toyota Hilux er en velkendt model, som i visse lande giver mere status end en BMW. I Sydafrika er Hilux den mest solgte model i 2015, og landets Toyota forhandlernetværk har nu rundet over én million solgte biler. Det har Toyota selvfølgelig ikke ladet glide forbi.
Toyota Hilux – opfrisket udødelighed
Derfor har man bygget en helt særlig Hilux, som er inspireret af racer-modellen, som har deltaget flere gange i Dakar Rally. Det er Toyota Motorsport-bossen Glyn Hall, der står bag den særlige Toyota Hilux Racing Experience.
V8-power
Først og fremmest fandt Glyn Hall en benzin-V8’er, som normalt sidder i en Lexus IS-F. Den er det japanske luksusmærkes svar på en BMW M3, og V8’eren er fem liter stor og yder normalt 423 hk. Men det er ikke nok i en stor, tung Hilux, så Toyota Motorsport bruger indsugningsmanifold fra Dakar-bilen, Pectel Cosworth motorstyring og en ny racer-udstødning, så motoren nu yder hele 455 hk ved 6.000 o/min.
Peugeot comeback i Dakar Rally med 2008
For at klare de mange kræfter, bruger man den 5-trins manuelle gearkasse, men med en to-pladet racerkobling fra AP Racing. Både differentiale i front og bagaksel er opgraderet. Bremserne er også større og mere hårdføre. Samtidig har man sænket affjedringen med 50 mm og installeret 18 tommer hjul.
Kostbar
Toyota Hilux Racing Experience var egentlig kun tænkt som en enkelt bil til at fejre salgssuccesen, men flere kunder har åbenbart allerede henvendt sig for at høre, om de også kan få en bil. Men de skal være klar til at punge ud. Toyota Hilux Racing Experience koster nemlig 483.275 kr. i Sydafrika, og det er selvfølgelig uden nogen form for dansk afgift.