Se lyden - Audi viser os 3D-lyd | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 23 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Se lyden – Audi viser os 3D-lyd

Først kom lyden. Og Gud så, at det var godt. Så kom stereo. Og Gud så, at det var godt. Nu får vi fra Audi 3D-lyd i alle tilgængelige dimensioner

af Thomas André
23. december 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Det stiller unægteligt nogle nye krav til varerumsadskillelsen i Audi Q7 og fremtidens varebiler i det hele taget, hvis hifi-entusiaster skal have fuldt udbytte af 3D-lyd i gulpladebiler fremover.

Fra næste år begynder Audi at producere biler med lydsystemer fra Bang & Olufsen og BOSE, der giver 3D-effekt.

Audi vil gøre visionen om en tredimensionel lydoplevelse som i et lydlaboratorium til virkelighed. I forbindelse med 3D-lyden oplever lytteren også den rumlige højde, og det akustiske indtryk er takket være den tredje dimension endnu mere klart og fascinerende. Denne fuldendte lydoplevelse sætter nye standarder for musiknydelse i bilen og får premiere i 2015 i den nye Audi Q7.

Audi Q7 bliver mindre

Discovery Sport – offroad i galla

Den fås både som en del af Advanced Sound System fra Bang & Olufsen og til BOSE Surround Sound. Det centrale element er en kompleks beregningsalgoritme, som beregner styresignalerne til hver enkelt højttaler hurtigt og præcist. Audi har udviklet den i samarbejde med det tyske Fraunhofer Institut für Integrierte Schaltungen i Erlangen til Bang & Olufsen‑systemet.

Tidsforskydning

I det første arbejdstrin inddeler softwaren musikkildens data i deres rumlige bestanddele. Hertil gør den brug af de tilknyttede rum-informationer. Hvis en kunstner eksempelvis synger på en scene, reflekterer gulvet, loftet og væggene i koncertsalen lyden med forskellig tidsforskydning. Fra gulvet kommer den tilbage i løbet af nogle få millisekunder, mens det kan tage over 200 millisekunder fra en væg, der er 40 m væk. Ud fra disse forskellige refleksioner kan algoritmen beregne en matematisk model af ethvert optagelseslokale. Og her spiller det ingen rolle, om lydsignalet er optaget i mono, stereo eller 5.1 surroundsound. Musikkens og kildens dataformat – for eksempel online-streaming, UKW‑radio eller cd – er ligeledes underordnet.

23 højtalere

Andet arbejdstrin består i at sammensætte lydens bestanddele igen på en måde, så lydbilledet i bilens kabine svarer til det oprindelige optagelseslokale. Det kræver et intensivt beregningsarbejde. I Bang & Olufsen Advanced Sound System styrer den digitale signalprocessor 11 kanaler med i alt 23 højttalere på en sådan måde, at lyden er lige præcis og harmonisk på alle siddepladser. Fire højttalere, som er placeret i A‑stolperne og forsynes via egne kanaler, overfører de dele, som udgør den rumlige højde. Nyudviklede højttalere som eksempelvis en subwoofer, der er forstørret fra 200 mm til 250 mm, og en ny forstærker på 1920 Watt garanterer musiknydelse på allerhøjeste niveau.

Dansk hifi-specialist

Også BOSE Surround Sound System, som genererer rumklangen med 20 højttalere, har fire højttalere, som er placeret højere oppe, til at skabe den tredje dimension.

Med 3D‑lyden sætter Audi en ny milepæl inden for hifi. Tilbage i 2005 fik den eksklusive lyd med Bang & Olufsen Advanced Sound System debut i Audi A8. Premiumlyden fra den danske hifi‑specialist blev lanceret i kompaktklassen i 2012 i tredje generation af Audi A3. I 2014 blev der taget et stort skridt i retning af 3D‑lydoplevelsen i den nye Audi TT: Teknologien Symphoria – en software til efterbearbejdning og gengivelse af audiosignaler – ligeledes udviklet i samarbejde med Fraunhofer Institut.

Tags: 3D-lydAudiB&OBose
Tidligere Artikel

84 procent kører med overlæs

Næste Artikel

Vito dropper de fine fornemmelser

Næste Artikel
Vito er blevet endnu mere sikker med det lille klistermærke. Den var i forvejen den første i klassen, der opnåede fem stjerner i Euro NCAP

Vito dropper de fine fornemmelser

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Danske B&O har leveret det avancerede lydanlæg med 23 højtalere, der bruger det tyskudviklede software til at producere den fantastiske nye 3D-lyd

Se lyden – Audi viser os 3D-lyd

23. december 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

22. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering