Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil
Hjulnavet er en af de vigtigste dele af bilens chassis. Enhver erfaren bilist tager mindst en gang om måneden fat i hjuldækket og ryster det aktivt i forskellige retninger. Forekomsten af spil, selv et lille spil, mærkelige lyde får dig til at tænke på en detaljeret inspektion.
Navet, der holder hjulet, bærer hele bilens vægt, som også forstærkes af dynamiske belastninger (acceleration, bremsning, sving).
Navsæt eller nav samling består normalt af selve navet sammen med lejer, holdeplader, bolte og møtrikker, og i nogle tilfælde kan det også omfatte nav aksel. Navet danner grundlag for montering af hjul og bremse. Navets opgave er at fastholde og frit dreje hjulet og dets tilhørende dele, og for drivhjul fungerer det som et momentoverførselsled fra differentialet til hjulet. Det er en af de mest pålidelige dele af hjulophænget, og den eneste måde, hvorpå navet kan sættes ud af drift, er som følge af en ulykke eller meget langvarig drift under barske forhold.
For at kunne fungere under konstante belastninger er navene fremstillet udelukkende af metal: der anvendes en støbt stålblok til at bearbejde den ønskede form. Denne metode gør det muligt at fremstille en robust struktur uden spændingsområder.
Navet er fastgjort til knæet eller bjælken (afhængig af chassistypen) ved hjælp af et leje (afhængig af ændringen kan der være et eller to). Navet i den centrale del er monteret på lejet, som er fastgjort med en møtrik. Bremstrommehuset er fastgjort til det.
I navlejer er rulleelementerne kugle- eller koniske ruller. Lejet kan være en- eller to-rækket afhængigt af belastningen. Koniske ruller er ofte enkeltrække-lejer på grund af brugen af to lejer i navet lille og stor. Dobbeltrækkede lejer er meget udbredte på grund af deres styrke og pålidelighed, hvilket betyder, at deres levetid kan nå op på hundredtusindvis af kilometer.
ÅRSAGER OG TEGN PÅ NAV FEJL
- øget støj fra siden af det slidte nav;
- bilen kører af sporet;
- øget vibration under kørsel.
Der kan opstå forvridning eller brud som følge af voldsom påvirkning som følge af en ulykke. Under normale driftsbetingelser bør navet kun udskiftes, hvis lejet ikke kan fjernes, eller hvis lejesædet er løst, og det ydre bur ikke er fastgjort.
Gevindforbindelserne på hjulboltene eller -stifterne skal også udskiftes, hvis de er slidte. Hvis hjulnavet har aftagelige lejer, er dets levetid praktisk talt ubegrænset. Det fremgår ikke af den tekniske litteratur, efter hvilket kilometertal det skal udskiftes. Denne beslutning træffes for hver enkelt bil i forbindelse med en reparation eller en rutinemæssig inspektion.
Før udskiftning bør sfærisk glideleje renses for rust med finkornet sandpapir og smøres med motorolie. Sørg for, at navet sidder godt fast. Det ydre bur skal nå op til anslaget i kammen. Navbolten skal smøres med gevindlåsning efter udskiftning.
For at forhindre, at bilen hopper af donkraften under arbejdet, bør bilen også fastgøres til en træstamme eller anden forsikring. Hvis det er nødvendigt at udskifte navet eller dets leje, skal nye dele købes på forhånd.