Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sponseret indholdi

Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil

af Thomas Schiermacher Jensen
10. februar 2023
i Sponseret indhold

Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil

Hjulnavet er en af de vigtigste dele af bilens chassis. Enhver erfaren bilist tager mindst en gang om måneden fat i hjuldækket og ryster det aktivt i forskellige retninger. Forekomsten af spil, selv et lille spil, mærkelige lyde får dig til at tænke på en detaljeret inspektion.

Navet, der holder hjulet, bærer hele bilens vægt, som også forstærkes af dynamiske belastninger (acceleration, bremsning, sving).

Navsæt eller nav samling består normalt af selve navet sammen med lejer, holdeplader, bolte og møtrikker, og i nogle tilfælde kan det også omfatte nav aksel. Navet danner grundlag for montering af hjul og bremse. Navets opgave er at fastholde og frit dreje hjulet og dets tilhørende dele, og for drivhjul fungerer det som et momentoverførselsled fra differentialet til hjulet. Det er en af ​​de mest pålidelige dele af hjulophænget, og den eneste måde, hvorpå navet kan sættes ud af drift, er som følge af en ulykke eller meget langvarig drift under barske forhold.

For at kunne fungere under konstante belastninger er navene fremstillet udelukkende af metal: der anvendes en støbt stålblok til at bearbejde den ønskede form. Denne metode gør det muligt at fremstille en robust struktur uden spændingsområder.

Navet er fastgjort til knæet eller bjælken (afhængig af chassistypen) ved hjælp af et leje (afhængig af ændringen kan der være et eller to). Navet i den centrale del er monteret på lejet, som er fastgjort med en møtrik. Bremstrommehuset er fastgjort til det.

I navlejer er rulleelementerne kugle- eller koniske ruller. Lejet kan være en- eller to-rækket afhængigt af belastningen. Koniske ruller er ofte enkeltrække-lejer på grund af brugen af to lejer i navet lille og stor. Dobbeltrækkede lejer er meget udbredte på grund af deres styrke og pålidelighed, hvilket betyder, at deres levetid kan nå op på hundredtusindvis af kilometer.

ÅRSAGER OG TEGN PÅ NAV FEJL

  • øget støj fra siden af det slidte nav;
  • bilen kører af sporet;
  • øget vibration under kørsel.
Billede taget fra autodele24.com

Der kan opstå forvridning eller brud som følge af voldsom påvirkning som følge af en ulykke. Under normale driftsbetingelser bør navet kun udskiftes, hvis lejet ikke kan fjernes, eller hvis lejesædet er løst, og det ydre bur ikke er fastgjort.

Gevindforbindelserne på hjulboltene eller -stifterne skal også udskiftes, hvis de er slidte. Hvis hjulnavet har aftagelige lejer, er dets levetid praktisk talt ubegrænset. Det fremgår ikke af den tekniske litteratur, efter hvilket kilometertal det skal udskiftes. Denne beslutning træffes for hver enkelt bil i forbindelse med en reparation eller en rutinemæssig inspektion.

Før udskiftning bør sfærisk glideleje renses for rust med finkornet sandpapir og smøres med motorolie. Sørg for, at navet sidder godt fast. Det ydre bur skal nå op til anslaget i kammen. Navbolten skal smøres med gevindlåsning efter udskiftning.

For at forhindre, at bilen hopper af donkraften under arbejdet, bør bilen også fastgøres til en træstamme eller anden forsikring. Hvis det er nødvendigt at udskifte navet eller dets leje, skal nye dele købes på forhånd.

Tidligere Artikel

Den nye Iveco eDAILY vinder pris

Næste Artikel

Knaldet ved grænsen - Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

Næste Artikel

Knaldet ved grænsen - Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil

10. februar 2023
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...