Iveco Daily er en stor varebil. Den er også komfortabel og veludstyret og stadigvæk et ægte arbejdskøretøj. Alt Om Varebiler tester Iveco Daily Forza+.
Den seneste udgave af Iveco Daily er fra 2016. Den blev frisket op i 2019. Her fik Daily nye og mindre forurenende motorer, et nyt interiør og en række nye teknologier, der forbedrer sikkerheden.
Daily tog et stort skridt frem. Især når det handler om komforten, brændstoføkonomien og den teknologi, der giver sikekrhed i trafikken.
Der er ingen tvivl om at Iveco Daily er en arbejdsbil. Der er ikke mange designmæssige dikkedarer. De effektive LED-lygter er værd at lægge særligt mærke til.
En god kasse
Det er ikke det ydre, der tæller på en varebil. Det er det indre – bag rattet og i ”kassen” – at det gælder om at imponere.
Den testede kampagnemodel er en 35A16 med automatgear. Det er en halvlang og halvhøj model, der tager 12 m3 gods. Det er meget. Varerummet er som standard beklædt med træbund og sider. Det ser godt ud og der er gode øjertil at surre godset fast, samt gode håndtag ved skydedøren i siden og ved bagdøren, der letter ind- og udstigning.
Standardbelysningen i varerummet lader noget tilbage at ønske. Den vil kræve en opgradering, hvis man skal finde vej mellem byggematerialer og værktøj.
En dejlig detalje i varerummet er, at der over førerkabinen er plads til længere gods. Rummet er desuden beklædt med en solid plastikbakke, som beskytter kabineloftet og samtidig kan bruges til aflæggeplads. Det er smart
Hverdag med luksus
Bag rattet er oplevelsen i Iveco Daily løftet i væsentlig grad med Forza+-udstyret.
Kørestillingen er opret og lidt ”lastbil-agtig”. Det læderbetrukne rat justeres både ind/ud og op/ned, så det lykkes at finde en god kørestilling. Det affjedrede førersæde tager godt af for vejbump og ujævnheder og kan justeres efter chaufførens vægt.
Der er Webastofyr monteret og det er en dejlig detalje på en kold vintermorgen. I sommervejret kan man glæde sig over klimaanlægget, der holder kabinen og colaen kold.
Der er god aflæggeplads. Der er et stort rum under passagersæderne, samt mange små rum og god plads i dørlommerne. Der er også en smart holder til tablets og mobiltelefon, så man kan køre håndfrit.
Den 7” store skærm i midten af instrumentbrættet har indbygget radio- og navigationsanlæg med DAB. Anlægget kan selvfølgelig parres med telefonen. Navigationen starter alt for langsomt op og kræver tålmodighed i udpræget grad.
At Iveco’en er en arbejdsbil ser man på gulvet i kabinen, hvor der er lagt slidstærk gummi. Det tåler at blive brugt- Og det tåler at blive vasket. Det er rigtig godt.
Teknologi gør den letkørt
I testbilen kører vi uden last og det gør den lidt følsom overfor vind. Men sidevindsassist, der er standard, hjælper til og holder bilen på plads med avanceret teknologi. Når der kommer vægt i varerummet, vil Iveco’en ligge helt stabilt. Der er også vejbaneassistent, der sikrer at man ikke slingrer over vejstriberne.
I tæt trafik på vej til og fra arbejdspladser er den adaptive fartpilot guld værd. Den holder automatisk afstand til forankørende og i samarbejde med den gode automatgearkasse er det en leg, at køre tæt på lande- eller motorvej.
I byen har den store kassevogn praktisk nok en ’City-knap’, der aktiverer et system, der gør servostyringen lettere at håndtere. Sammen med en meget lille venderadius gør det, at Daily er let kommer rundt også, hvor der er lidt trangt.
Muskler nok
Det, der betyder noget er, hvor meget man kan læsse ind i kassen og om på traileren og her er svaret: ”meget”. Daily klarer 3,5 ton på krogen og en samlet vogntogsvægt på 7 tons. Det kræver bare de rigtige kørekort, så kan du trække afsted med minigraver og stabilgrus.
Iveco Daily har 156 hk og det er nok. Skal man altid have trailer og tunge materialer med i bilen, så skal man måske kigge efter de stærkere modeller.
Prisen for herlighederne
Forza+-udstyret koster 15.000 kr. ekstra i forhold til en tilsvarende Iveco Daily uden. Men det udstyr er for væsentlig mere værd, især når man husker, at varerummet er beklædt og anhængertræk monteret. De penge er godt givet ud for en solid arbejdsbil med fine køreegenskaber.
FAKTA:
Iveco Daily Forza+, 35A16-aut
Kontantprisen er 315.000 kr. ex. moms. De fleste vil nok kigge i retning af leasing og her har Iveco en række muligheder.
Motor:
4-cylindret 2,3 liters turbodieselmotor
Transmission: 8-trins Hi-Matic automatgearkasse
Effekt: 156 hk
Moment: 380 nm
Topfart: 159 km/t
Forbrug: 9,7 km/l
Co2-udledning: 281 g/km
Totalvægt 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.409kg.
Lastevne: 1.091 kg.
Bragt i samarbejde: