TEST: Iveco Daily Forza+ - Gedigen og med fine fornemmelser | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser

af Thomas Schiermacher Jensen
20. november 2020
i Iveco, Nyheder, Test

Iveco Daily er en stor varebil. Den er også komfortabel og veludstyret og stadigvæk et ægte arbejdskøretøj. Alt Om Varebiler tester Iveco Daily Forza+.

Den seneste udgave af Iveco Daily er fra 2016. Den blev frisket op i 2019. Her fik Daily nye og mindre forurenende motorer, et nyt interiør og en række nye teknologier, der forbedrer sikkerheden.

Daily tog et stort skridt frem. Især når det handler om komforten, brændstoføkonomien og den teknologi, der giver sikekrhed i trafikken.

Der er ingen tvivl om at Iveco Daily er en arbejdsbil. Der er ikke mange designmæssige dikkedarer. De effektive LED-lygter er værd at lægge særligt mærke til.

En god kasse

Det er ikke det ydre, der tæller på en varebil. Det er det indre – bag rattet og i ”kassen” – at det gælder om at imponere.

Den testede kampagnemodel er en 35A16 med automatgear. Det er en halvlang og halvhøj model, der tager 12 m3 gods. Det er meget. Varerummet er som standard beklædt med træbund og sider. Det ser godt ud og der er gode øjertil at surre godset fast, samt gode håndtag ved skydedøren i siden og ved bagdøren, der letter ind- og udstigning.

Standardbelysningen i varerummet lader noget tilbage at ønske. Den vil kræve en opgradering, hvis man skal finde vej mellem byggematerialer og værktøj.

En dejlig detalje i varerummet er, at der over førerkabinen er plads til længere gods. Rummet er desuden beklædt med en solid plastikbakke, som beskytter kabineloftet og samtidig kan bruges til aflæggeplads. Det er smart

Hverdag med luksus

Bag rattet er oplevelsen i Iveco Daily løftet i væsentlig grad med Forza+-udstyret.

Kørestillingen er opret og lidt ”lastbil-agtig”. Det læderbetrukne rat justeres både ind/ud og op/ned, så det lykkes at finde en god kørestilling. Det affjedrede førersæde tager godt af for vejbump og ujævnheder og kan justeres efter chaufførens vægt.

Der er Webastofyr monteret og det er en dejlig detalje på en kold vintermorgen. I sommervejret kan man glæde sig over klimaanlægget, der holder kabinen og colaen kold.

Der er god aflæggeplads. Der er et stort rum under passagersæderne, samt mange små rum og god plads i dørlommerne. Der er også en smart holder til tablets og mobiltelefon, så man kan køre håndfrit.

Den 7” store skærm i midten af instrumentbrættet har indbygget radio- og navigationsanlæg med DAB. Anlægget kan selvfølgelig parres med telefonen. Navigationen starter alt for langsomt op og kræver tålmodighed i udpræget grad.

At Iveco’en er en arbejdsbil ser man på gulvet i kabinen, hvor der er lagt slidstærk gummi. Det tåler at blive brugt- Og det tåler at blive vasket. Det er rigtig godt.

Teknologi gør den letkørt

I testbilen kører vi uden last og det gør den lidt følsom overfor vind. Men sidevindsassist, der er standard, hjælper til og holder bilen på plads med avanceret teknologi. Når der kommer vægt i varerummet, vil Iveco’en ligge helt stabilt. Der er også vejbaneassistent, der sikrer at man ikke slingrer over vejstriberne.

I tæt trafik på vej til og fra arbejdspladser er den adaptive fartpilot guld værd. Den holder automatisk afstand til forankørende og i samarbejde med den gode automatgearkasse er det en leg, at køre tæt på lande- eller motorvej.

I byen har den store kassevogn praktisk nok en ’City-knap’, der aktiverer et system, der gør servostyringen lettere at håndtere. Sammen med en meget lille venderadius gør det, at Daily er let kommer rundt også, hvor der er lidt trangt.

Muskler nok

Det, der betyder noget er, hvor meget man kan læsse ind i kassen og om på traileren og her er svaret: ”meget”. Daily klarer 3,5 ton på krogen og en samlet vogntogsvægt på 7 tons. Det kræver bare de rigtige kørekort, så kan du trække afsted med minigraver og stabilgrus.

Iveco Daily har 156 hk og det er nok. Skal man altid have trailer og tunge materialer med i bilen, så skal man måske kigge efter de stærkere modeller.

Prisen for herlighederne

Forza+-udstyret koster 15.000 kr. ekstra i forhold til en tilsvarende Iveco Daily uden. Men det udstyr er for væsentlig mere værd, især når man husker, at varerummet er beklædt og anhængertræk monteret. De penge er godt givet ud for en solid arbejdsbil med fine køreegenskaber.

FAKTA:
Iveco Daily Forza+, 35A16-aut

Kontantprisen er 315.000 kr. ex. moms. De fleste vil nok kigge i retning af leasing og her har Iveco en række muligheder.

Motor:
4-cylindret 2,3 liters turbodieselmotor
Transmission: 8-trins Hi-Matic automatgearkasse
Effekt: 156 hk
Moment: 380 nm
Topfart: 159 km/t
Forbrug: 9,7 km/l
Co2-udledning: 281 g/km
Totalvægt 3.500 kg.
Køreklar vægt:
 2.409kg.
Lastevne: 1.091 kg.

Bragt i samarbejde:

Suzuki lancerer Jimny som varebil
Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser
Så er det slut med parkeringsbøder
Brug varebilen til arbejde og fritid
Varebiler på hvide plader

Tidligere Artikel

Toget kan ikke nå at stoppe. Men det kan du

Næste Artikel

MAN udvider TGE 4x4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

Næste Artikel

MAN udvider TGE 4x4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser

20. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...